غذاهای ژاپنی

© Photo / Enami Imaneسوشی
سوشی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال 2013 غذاهای ژاپنی از مقام میراث فرهنگی غیر مادی یونسکو برخوردار شد.

ژاپن از ماه آوریل  مجوز برای آشپزهای خارجی  غذاهای ملی را صادر خواهد کرد. آشپزهایی که در رستوران  های خارجی به پخت غذاهای ژاپنی می پردازند  به علت  سطح پایین تخصص در تهیه این نوع غذاها به چهره  غذاهای ملی  ژاپن  آسیب می رسانند  که در نتیجه  چهره کشور ژاپن  نیز صدمه می بیند.  سیستم دریافت گواهی  از طرف آشپزهای خارجی  توسط متخصصان  وزارت کشاورزی، جنگل و شیلات ژاپن طراحی خواهد شد.

در وهله نخست به تهیه غذاهای ژاپنی از ماهی  و محصولات دریایی نپخته توجه  خواهد شد.  آشپزهای خارجی  باید  غذاهایی از برنج و  اسپاگتی ، سوپ «میسو» و  غذاهای دیگری  با  استفاده از سبزیجات کنسروی و ترشی درست کنند. مطابقت  سنن ژاپنی در  سرو غذا  و آداب و رسوم پذیرایی از  مهمان در رستوران نیز در نظر گرفته خواهد شد.

سیستم جدید  صدور گواهی برای آشپزهای خارجی  سه سطحی است — « طلایی»، « نقره ای» و « برنز».  یکی از شرایط  گواهی  « طلا» گذراندن دو سال دوره آموزشی  در  رستوران  غذاهای ژاپنی در ژاپن است. آشپزهایی که دوره هنرستان  آشپزی را گذرانده باشند  می توانند مهارت خود را در  دریافت  گواهی « نقره» و « برنز»  نشان بدهند.

اولگا نچایوا  معاون  مدیر  رستوران  مسکویی «  گل ساکورا»  در این خصوص گفت: آنچه به ماهی های تازه  — سوشی و ساشیمی- مربوط می شود  در  تهیه این نوع غذاها آشپز باید یک متخصص  در  انواع ماهی ها  و  محصولات دریایی باشد و بتواند تازگی آنها را تشخیص بدهد و  از گواهی  پخت چنین غذاهایی برخوردار باشد.  تهیه غذای «  فوگا» یک مورد خاص است. آراکاوا خیرویوکی، آشپز ژاپنی  حرفه ای در رستوران ما کار می کند.  رستوران هایی که آشپز ژاپنی در آنجا کار می کند،  در وضعیت بهتری قرار دارند.  به نظرم در هر رستورانی که «  واسوکو» را پخت می شود  آشپز ژاپنی باید آنجا  کار کند، حداقل برای آموزش پرسونل در تهیه پخت  غذاهای ژاپنی از  ماهی تازه و نپخته  و هنر درست کردن « سوشی»  و  غیره. تعداد رستوران های سطح عالی ژاپنی در مسکو انگشت شمارند. در این رستوران ها از ماهی  خنک شده استفاده می شود که  این ماهی ها در کشتی  خنک می شوند و در جعبه های ویژه در زیر پوشش یخ به رستوران رسانده می شوند و مدت  اعتبار این نوع ماهی سه —4 روز پس از صید است.  مدت اعتبار ماهی یخ زده  بیشتر و یک ونیم تا دو بار  ارزانتر است.  از این نظر در اکثر کافه — بارهای  « سوشی» از این نوع ماهی استفاده می شود. دوستداران  غذاهای ژاپنی  در روسیه  توجهی به این تفاوت نمی کنند اما برای  ژاپنی ها این نکته فوق العاده مهم است.

بعلاوه صدور گواهی ویژه، در سال 206  تحت حمایت دولت ژاپن  برنامه  آشپزهای  خارجی « سوشی»  پیاده خواهد شد  که علاقمندان می توانند برای  تهیه این نوع غذای ژاپنی بر اساس  شرایط تخفیفی برای شرکت در دوره های آموزشی به ژاپن بروند.  پس از گذراندن این دوره آنها می توانند  در سطح عالی  غذاهای ژاپنی را تهیه کنند. بر اساس سیستم جدید صدور گواهی برای آشپزهای خارجی،  دولت ژاپن  سعی می کنند کیفیت  و محبوبیت غذاهای  سنتی ژاپن را افزایش بدهد که در سال 2013 از مقام  میراث فرهنگی غیر مادی یونسکو برخوردار شد.  پس از آن  مطابق با داده های  وزارت کشاورزی، جنگل و شیلات ژاپن، تعداد  رستوران های ژاپنی در دنیا از 55 هزار  به تقریبا 88 هزار افزایش یافت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала