روسیه و امریکا حصول توافق درباره آتش بس در سوریه را اعلام کردند

© Sputnik / Iliya PitalevФлаг Сирии на автомобиле с пулеметом бойцов Сирийской арабской армии
Флаг Сирии на автомобиле с пулеметом бойцов Сирийской арабской армии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق بیانیه مشترک روسیه و امریکا ، منتشره در روز دوشنبه قرار است از روز 27 فوریه بین نیروهای مسلح دولتی و گروه های مسلح اپوزیسیون سوریه آتش بس برقرارشود اما حملات به گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) ، جبهه نصرت و دیگر گروه هایی که سازمان ملل آنها را تروریستی شناخته، ادامه خواهد یافت.

بر اساس سند منتشره ابتدا توسط وزارت خارجه امریکا و سپس کرملین، تمام طرفهای موافق با شرایط آتش بس باید حداکثر تاساعت 12 روز 26 فوریه به وقت محلی آمادگی خود برای رعایت آنرا اعلام کنند. ضمنا  ارتش دولتی سوریه و متحدانش از جمله نیروی هوا ـ فضای روسیه به حملات  به مواضع داعش و دیگر گروه های تروریستی ادامه خواهند داد.

قرار است روسیه و امریکا  به همراه  دیگر طرفها اراضی تحت کنترل داعش ، جبهه نصرت و دیگر گروه های تروریستی را آتش بس آنها را در بر نمی گیرد، مشخص سازند. ضمنا قرار است نواحی محل استقرار گروه های اپوزیسیون سوریه تعیین شوند تا آنها مورد حمله قرار نگیرند.

در بیانیه مشترک روسیه و امریکا گفته می شود دو کشور برای کنترل رعایت آتش بس، خط ارتباطی مستقیم و در صورت ضرورت  کار گروه برای مبادله اطلاعات مربوطه ایجاد خواهند کرد.

وزارت خارجه امریکا اعلام کرئد مکانیزم کنترل رعایت اتش بس طی چند روز آینده تدوین خواهد شد.

توافق آتش بس در سطح رهبران دو کشور مورد بحث قرار گرفت و انها درباره جزئیات ان گفتگوی تلفنی انجام دادند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از پایان این گفتگو اعلام کرد اتش بس امکان خواهد داد خونریزی در سوریه متوقف شود. کاخ سفید نیز اعلام کرد در صورت اجرای اتش بس در سوریه، رساندن کمک های انسانی به جنگ زدگان در این کشور امکان پذیر شده و یک گام دیگر در راه  حل وفصل سیاسی بحران در این کشور برداشته خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала