ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا

© Photo / Govorkovجمهوری ارمنستان
جمهوری ارمنستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حکومت اسلامی ایران از عنوان «دمکراسی دینی» برخوردار شده است.

 به گفته آگارون واردانیان ایران شناس ارمنی، ایران از  قدرت بالقوه  ارمنستان برای ورود به بازار اقتصادی  اورآسیا  استفاده خواهد کرد.

 مناسبات ارمنستان و ایران  هر چه گرم تر می شود  و می توان گفت که این مناسبات به  نقطه استراتژیک رسیده اند.

کارشناس ارمنی  معتقد است  که  تعامل  ارمنستان — ایران — اتحادیه اقتصادی اورآسیا- فرایندی است  که بر اساس موافقت نامه هایی  جریان دارد  که به امضا رسیده و برای  امضا توسط ارمنستان و روسیه ، روسیه و ایران آماده می شوند.

یکی از این طرح ها — ساخت خط راه آهن است که از سوی ارمنستان پیشنهاد شد  و مورد توافق روسیه و تهران قرار گرفت.   تهران ساخت خط راه آهن  تا مرز خود را قبول کرد  و ارمنستان   از سمت  خود تا مرز  خط راه آهن را خواهد ساخت.

ایران شناس  ارمنی  متذکر شد که  سیستم اسلامی، سیستم  بحد کافی باانعطاف است  و  سعی می کند  با دیگر سیستم ها- مذهبی و یا لائیک — دمکراتیک همکاری کند. انقلاب اسلامی که  37 سال پیش  اتفاق افتاد سرآغاز اسلام دمکراتیک  بود که بر اصول  دینی، اسلامی و  دمکراتیک استوار است.  این نوع شکل حکومت  از عنوان «  دمکراسی  دینی» برخوردار شده است.

غرب و کل جهان  برخورد بدبینانه ای  نسبت به انقلاب اسلامی  داشتند، اما  بمرور زمان آنها درک کردند  که با یک سیستم بحد کافی با انعطاف سرو کار دارند  و به عقیده  واردانیان، ایران شناس ارمنی ،  همکاری  ارمنستان و ایران  تأکیدی بر این مهم است.

« در سال 1991 میلادی،  وقتی ارمنستان در شرایط دشواری قرار داشت ، ایران دست کمک بسوی ارمنستان دراز  کرد.  وقتی بر علیه ایران تحریم های بین المللی برقرار شد،  ارمنستان نیز دست کمک بسوی  همسایه خود دراز کرد».

 ارمنستان و ایران، طرح های  مشترکی در  رشته انرژتیک  پیاده می کنند.  همکاری  موثری نیز در  رشته حمل و نقل ، اکولوژی  و بهداشت  و بهداری، کشاورزی ، علم و آموزش و فرهنگ جریان دارد. ارمنستان از 2 ژانویه سال 2015 میلادی  عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیاست که تنها کشور هممرز با ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала