سخنرانی دکتر مهدی سنایی در کنفرانس ایران پس از لغو تحریم ها و چشم اندازهای آن برای محافل تجاری روسیه

© Sputnik / Vladimir Trephilov /  مراجعه به بانک تصاویر سخنرانی دکتر مهدی سنایی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و دانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهران
سخنرانی دکتر مهدی سنایی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و دانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موضوع سخنرانی: فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران بعد از لغو تحریم ها

مدیریت محترم جلسه، آقایان و خانم ها!
در ابتدا لازم می دانم از برگزارکنندگان این کنفرانس، شرکت بین المللی حقوقیHerbert Smith Freehills و روزنامه ودوموستی برای برگزاری موفقیت آمیز این نشست تقدیر و تشکر نمایم. از اینکه فرصت حضور در این کنفرانس و طرح یکی از موضوعات مهم و مورد توجه اقتصادی را دارم خرسندم.
جمهوری اسلامی ایران با روی کار آمدن دولت جناب آقای دکتر روحانی و امضای توافق هسته ای ، روند بسیار دوستانه را با کشورهای جهان آغاز کرده است. ایران بر اساس اصل احترام متقابل آماده توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… با تمام کشورهای دنیاست. توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی از جمله مهمترین رویکردهای دولت جمهوری اسلامی ایران است.
پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، که روسیه نقش مهمی در به انجام رسیدن این مذاکرات داشت، شرایطی فراهم شد تا بسیاری از مقامات و هیأت‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و… کشورهای مختلف به تهران سفر کنند و ضمن دیدار و گفت‌وگو با مسئولان کشورمان، به بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری پرداخته اند. بر همکاری‌های مشترک و گسترده در حوزه‌های مختلف تاکید کردند و قراردادهای مهمی با طرفهای ایرانی به امضاء رساندند.
ایران کشوری با قابلیت های فراوان اقتصادی است. در بخش محصولات استراتژیک کشاورزی، معادن، صنایع، گردشگری و… دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار خوبی است که می تواند زمینه های مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد نمایند. ایران از سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز استقبال می کند.
در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی که دو کشور ایران و روسیه با مشکلات تحریم ها مواجه هستند زمینه برای توسعه همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده و می توان با اتخاذ تدابیر مناسب زمینه ارتباط و همکاری تجار و سرمایه گذاران دو کشور روسیه و ایران را فراهم نمود. با رفع مشکلات بانکی، ضرورت بهبود شرایط سرمایه گذاری در ایران و کاهش تعرفه گمرکی که در این رابطه با طرف روس مذاکراتی آغاز شده است می توان سطح همکاری سرمایه گذاری بین دو کشور را ارتقاء داد.
از جمله پروژه هایی که در حال حاضر روسیه در ایران اقدام به سرمایه گذاری نموده می توان به چند پروژه اشاره نمود. پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار و اینچه برون از جمله پروژه های های در دست اقدام روسیه است. توافق نامه ساخت و نوسازی نیروگاه‌های برق حرارتی بین دو کشور امضا شد. توافق هایی با مقامات روسیه به منظور احداث دو واحد جدید نیروگاهی در بوشهر انجام گرفت. بطور کلی مقایسه سرمایه مصوب نسبت به سرمایه آورده حاکی از تحقق پروژه های مذکور و اجرایی شدن آنها در کشورمان است. اما به لحاظ تعداد طرح و پروژه های سرمایه گذاری خارجی روس ها، رقم کنونی با توجه به ظرفیت های بالقوه موجود، رقم بالایی محسوب نمی شود. لذا می توان در فرآیند پیش رو، تمهیدی اتخاذ نمود که کمیت پروژه های سرمایه گذاری روند فزاینده داشته باشد.
خانم ها ، آقایان و حضار محترم
جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه می توانند در مسیر رشد اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشند و برای تحقق این امر باید از مزیت‌های نسبی دو طرف استفاده کنند.
ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خوبی دارد که می تواند مورد استقبال تجار و سرمایه گذاران روسی قرار گیرد. فرصت های سرمایه گذاری در ایران را می توان در زمینه های مختلفی هم چون موارد ذیل مطرح نمود:
— صنایع (نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نساجی، خودرورسازی، سد سازی، و…) ایران با دارا بودن 17 درصد کل ذخایر گازی جهان دومین کشور بزرگ دارای ذخایر گازی جهان است. در ذخائر نفتی رتبه چهارم حهان را دارد
— کشاورزی و باغداری، ایران در زمینه کشاورزی و باغداری، در خصوص برخی تولیدات دارای رتبه‌های بالایی است. این کشور در تولید خیار در جهان دارای مقام دوم، بادام مقام چهارم، سیب مقام پنجم، گیلاس سوم، انجیر مقام سوم، پسته مقام دوم، طالبی مقام چهارم، گردو مقام چهارم، زردآلو مقام دوم، هلو مقام ششم، خرما مقام سوم، نخود مقام چهارم، هندوانه مقام پنجم می‌باشد.
— منابع و معادن ، ارزش ذخایر عظیم معدنی ایران از قبیل مس، سنگ آهن، روی و سرب، حدود 700 میلیارد دلار است. ایران بیش از سه هزار معدن فعال دارد که اغلب درمالکیت خصوصی هستند. این معادن شامل مس، آهن و عناصر کمیاب خاکی سنگین هستند. سود بالقوه بخش معدن ایران صدها میلیارد دلار برآورد می شود.
— گردشگری، ایران در این زمینه یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد می تواند باشد. و در زمره ده کشور دارای بیشترین آثار باستانی و بناهای تاریخی در جهان است.
لذا می توان گفت زمینه های مناسب و گسترده ای برای همکاری و سرمایه گذاری برای تجار و سرمایه گذاران روسی در بازار ایران وجود دارد.امیدوارم با توجه به توسعه روابط بین روسیه و ایران و فراهم شدن شرایط مناسب برای گسترش مناسبات بین دو کشور، تجار و سرمایه داران روسیه از فرصت های پیش آماده بتوانند استفاده نمایند و در جهت پیشبرد اهداف مشترک دو کشور گام بردارند.

از توجه شما سپاسگزارم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала