شورای نگهبان بار دیگر صلاحیت حسن خمینی برای خبرگان را رد کرد

اشتراک
گزارش‌های منتشره در رسانه‌های ایران حاکی است که شورای نگهبان اعتراض حسن خمینی به ردصلاحیت خود برای انتخابات مجلس خبرگان را وارد ندانسته و او را بار دیگر رد صلاحیت کرده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارشی با اشاره به «جلسات مختلف» رسیدگی به اعتراض‌های نامزدهای انتخابات خبرگان، گفته است که صلاحیت سید حسن خمینی «بار دیگر» بررسی شده و شورای نگهبان مجددا رای به عدم احراز صلاحیت وی داده است.

شورای نگهبان که مرجع بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان در جمهوری اسلامی است درباره علت این رد صلاحیت اظهارنظر نکرده است. سیدحسن خمینی نیز هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

پیشتر منابع خبری از قول افراد نزدیک به شورای نگهبان، علت ردصلاحیت نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را حضور نیافتن در آزمون علمی خبرگان عنوان کرده بودند ولی نزدیکان حسن خمینی دعوت از وی را تکذیب کرده و خود این نامزد انتخابات خبرگان خبر یاد شده را «خلاف واقع» خوانده بود.

حسن خمینی روز ۹ بهمن ضمن ابراز «تعجب» از رد صلاحیتش اعلام کرد که بعید است اعتراض به این تصمیم «مسیری جدید را بگشاید» اما «تنها با توجه به درخواست عمومی مردم و برخی بزرگان حوزه و سیاست» به عدم «احراز» صلاحیت خود اعتراض خواهد کرد.

وی افزوده بود اینکه فقهای شورای نگهبان نتوانستند از «شهادت» علما و اساتید حوزه علمیه قم که بر آن‌ها «سمت استادی» دارند و همچنین از نوشته‌ها و کتاب‌های او، «صلاحیت علمی»‌اش را احراز کنند، برای او و «بسیاری دیگر جای تعجب دارد».

ردصلاحیت حسن خمینی واکنش‌های زیادی در رسانه‌های ایران برانگیخت ولی تند‌ترین واکنش از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صورت گرفت که روز ۱۲ بهمن خطاب به شورای نگهبان گفت که خود شما صلاحیت‌تان را از کجا آورده‌اید.

وی گفته بود: «شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده یک جا بنشینید و برای دولت و مجلس و جاهای دیگر داوری کنید و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی به شما اجازه داده اسلحه برای شما باشد، و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داده تریبون‌های نماز برای شما باشد و صدا و سیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟»

ردصلاحیت حسن خمینی به دلیل شرکت نکردن در امتحان اجتهاد در حالی صورت گرفته است که به گزارش رسانه‌های ایران، تعداد دیگری از نامزدهای حضور در این انتخابات بدون شرکت در امتحان صلاحیت‌شان تایید شده است

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала