ویروس زیکا و قانون سقط جنین

© REUTERS / Ueslei Marcelino مادری با کودک مبتلا به میکروسفالی
مادری با کودک مبتلا به میکروسفالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشتن هر کسی که معیوب است شبیه اعمال نازی هاست.

 قانون سقط جنین در اکثر کشورهای  آمریکای لاتین بطور سختگیرانه ای رعایت می شود. بروز بیماری میکروسفالی  مرتبط با ویروس  « زیکا»  موجب بحث های جدید  در رابطه با  اصلاح این قانون شده است.

 مطابق با اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، ارتباط بین  زنان مبتلا به ویروس « زیکا» و شیوع میکروسفالی  جنین «محتمل  اما ثابت نشده است».  با وجود این،  موارد زیادی میکروسفالی  در کشورهایی که ویروس « زیکا» در آنجا شیوع پیدا کرده است  به ویژه در برزیل،  موجب آن شد تا  چند دولت  کشورهای آمریکای لاتین  به زنان توصیه کنند  در ماه های آینده و یا حتی برای چند سال  از  حامله شدن خودداری کنند.

 پزشکان و فعالان  دفاع از حقوق زنان معتقدند که توصیه رسمی  در این رابطه در تضاد با قانون سختگیرانه  سقط جنین  در اکثر کشورهای آمریکای لاتین قرار دارد.

 سازمان فمینیستی  غیر دولتی  برزیل « آنیس — انستیتوی  اخلاقیات بیولوژیکی»  در حال تهیه  شکایتی به  دادگاه عالی فدرال  برزیل  در باره جرم زدایی  از سقط جنین  در صورت  کشف میکروسفالی در جنین  است.  همین سازمان در سال 2012 میلادی به  لغو ممنوعیت بر سقط جنین  در  مورد   آنانسفالی —نوع دیگر  نقص مغزی —  دست یافت و امیدوار است  این موفقیت را تکرار کند.

 سازمان «آنیس»  قصد دارد دولت  برزیل را به قبول مسئولیت در ازای  شکست در  جلوگیری از شیوع   اپیدمی « زیکا» فرا بخواند.  دبورا دینیز یکی از متخصصان  انستیتو گفت: «  در شرایط  اپیدیمی «زیکا»  باید پاکت اقدامات همه جانبه  در  دفاع از  سلامتی جنسی و  حاملگی زنان به اجرا گذاشته شود».

فعالان این سازمان به  گسترش فهرست  دریافت کنندگان  کمک هزینه زندگی  فرا می خواند که این کمک به سالمندان و  معلولان برزیل  پرداخت می شود و توصیه می کنند مادران دارای کودکان میکروسفالی نیز به این فهرست اضافه شوند.

 قصد سازمان فمینیستی « آنیس»  برای قانونی کردن  سقط جنین در  موارد کشف میکوسالی جنین  و  البته در معنای گستره تر ، دادن حق انتخاب به زنان در سقط جنین  هم مورد حمایت و  هم انتقاد در برزیل قرار گرفت.

 ناتهالی  ماسِدو  نویسنده، خبرنگار  و فمینیست  خودخوانده در مقاله خود برای سایت « دی. سی.ام»  نوشت: « بحث ها در دفاع از حقوق  زنان  با  دین و یا اخلاقیات ارتباط دارد. بندرت دلایل مهمتر دیگری درنظر گرفته می شوند مثلا مرگ هزاران زن  که هر سال در زمان  سقط جنین غیر قانونی  جان خود را ازدست می دهند.

ویروس « زیکا» مشکلات زیادی برای بهداشت و بهداری اجتماعی ایجاد می کند و در عرصه تندرستی، اخلاقیات  قدرت خود را از دست می دهد».

روزانگلا تالیب  هماهنگ کننده « حق انتخاب زنان کاتولیک» در این خصوص گفت: « کمک های مالی دولتی برای کودکان مبتلا به میکروسفالی  نیازهای خانواده را تأمین نمی کند. زنان نباید از وضعیتی  رنج ببرند  که  به تقصیر خود دچار آن نشدند. در اینجا ناتوانی  دولت در تأمین  نیازهای اساسی  حفظ تندرستی  ساکنان  مطرح است».

ماریا  دو روزاری  نماینده مجلس گفت: «جرم زدایی از سقط جنین  بطور کلی یک چیز و استثنا قائل شدن برای  انحراف  معینی در رشد یک چیز دیگر است. به عقیده من قانون باید  گسترده تر شود  اما نباید بر  اختلالات  رشد جنین استوار شود».

لِنیسه  گارسیا  رئیس جنبش «  برزیل بدون سقط جنین» گفت: «  این موضع «انجیلی» است، کشتن  هر کسی که  معیوب است  شبیه اعمال نازی هاست.

حق انتخاب  در موارد تجاوز و یا اگر جنین زنده نخواهد ماند  ضروری است. میکروسفالی چنین موردی نیست، هر چند من بخوبی  درد و رنج مادران را  درک می کنم که می خواستند کودک سالمی بدنیا آورند ولی  جنین مبتلا به این بیماری شده است».

به گزارش « تایم»، موضوع سقط جنین  در آمریکای لاتین همیشه  موضوع دشواری بوده است.  فقط در سه کشور آمریکای جنوبی و مرکز ی- اوروگوئه، گایانا و گویان فرانسوی — اجازه سقط جنین داده می شود. در مکزیک، کلومبیا و پاناما  در صورت  نقص جنین  اجازه سقط جنین صادر می شود.  در باقی کشورها  فقط به استثنای خطر برای جان مادر و حاملگی در نتیجه تجاوز، سقط جنین ممنوع است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала