ورود به کافه ممنوع

© Sputnik / Sergey Stroitelevپناهجویان
پناهجویان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محترمانه ترین واژه هایی که در رابطه با ما بکار برده شد « نازی» و نژادپرست» بود.

 تا قبل از جنجالی که پس از ممنوعیت ورود مهاجران  به بعضی دیسکو ها در شهر آلمانی « فرایبورگ»  بروز کند،  یک کافه — بار  در « زالتسکامرگوت» اطریش  پس از مواردی که در ارتباط با مهاجران  بروز کرد، اعلام کرد « آزاد از  پناهجویان» است.

 در محله  زیبای  «  باد ایشل»  در شب سال نو  مواردی  در رابطه با  پناهجویان  به ثبت رسید. آنها  زنان محلی را مورد آزار جنسی قرار دادند.  پیداست در این شهر کوچک چرخش « آسیاب ها »  کند تر از شهرهای بزرگ است.  به جای رسیدگی به  قضیه، طرفین ترجیح دادند  به سرزنش یکدیگر بپردازند.

در « باد ایشل»  در چند کافه — بار و  یگانه دیسکوی بزرگ در   کلوب « چارلی»  زندگی شبانه  بیداد می کند. مدتی پیش، مسائلی در رابطه با  مهمانان خارجی  بروز کرد.  کارین زیبرخت یانیش صاحب کافه — بار  گفت:  در ماه نوامبر  با آمدن  پناهجویان  مسائلی بروز کرد. تعداد آنها زیاد بود  و  دائم  خانم های  حاضر در کافه را  اذیت می کردند، به آنها دست می زدند  و یا نیشگون می گرفتند  و یا با نگاه خود «  لختشان می کردند» و تا دستشویی  و یا  خروجی کافه دنبالشان راه می افتادند».

 صاحب کافه  نگران بود  که اگر وضع به این شکل پیش برود، مشتریان خود را ازدست خواهد داد، به شهردار  هانس هایده رجوع کرد  و سری به اردوگاه پناهجویان زد که در  خانه سابق سالمندان  برپاشده بود.  در آنجا چند نفر از  بازدیدکنندگان کافه را دید، اما نتوانست دقیقا آنها را شناسایی کند.

شهردار  باد ایشل، گفت که باید ثابت شود آیا این گونه کارهای  غیر قانونی همانا توسط  پناهجویان  انجام شده است یا نه و  مخالفت خود با  اینگونه نتیجه گیری ها را  اعلام کرد.  کارمند  دولت در مصاحبه با خبرنگار « سپوتنیک» گفت: «  وضعیتی که  تمام مردان مهاجر در  « باد ایشل»  مظنون اعلام می شوند  پاسخگوی منافع شهر ما  و در وهله اول زنانی نیست که  قربانی چنین اعمالی شدند.  این کار جایز نیست و باید به آن  رسیدگی شود. پیداست  نتوانستند  آنها را شناسایی کنند.  ما فقط یک عکس از آن  شب در اختیار داشتیم که  عکس 5 مهاجر  در آن دیده می شود که آنها را  محکوم به  آزار و اذیت زنان می کنند.  اما  هنگام  دیدن آنها،  هیچ یک از آنها شناسایی نشدند».

 این پرونده  وقتی به جریان افتاد که  صاحب کافه « چارلی»  در « فیس بوک» و  تویتر»  خبر « آزادی  کافه از مهاجران» را درج کرد.  در اینترنت به گفته  یانیش،  موج خشم بلند شد. وی گفت: « محترمانه ترین  واژه هایی که در رابطه با ما  بکار برده شد « نازی» و نژادپرست» بود.  اما بتدریج اوضاع آرام شد و من بخودم  گفتم که دیگر این گونه   نوشته ها را نخواهم خواند. به نظر من،  این را می توان زیاده روی نامید.  من  تغییر عقیده نخواهم داد».  خانم یانیش صاحب  کافه در خصوص فرمولبندی « آزاد از مهاجران»  گفت: « اگر می دانستم که این ترکیب لغوی چنین جنجالی به پا خواهد کرد، از  لغات دیگری استفاده می کردم.  البته این خبر برای  مشتریان دائمی ما بود تا آنها بدانند  که همه چیز روبراه است  و  آنها  می توانند در آرامش  به نزد ما بیایند».

 ابتدا  « طوفان ناسزا و بد و بیراه» بر سر کافه « چارلی» جاری شد.  اما وقتی صاحب کافه توضیح داد که مخالف همه خارجیان  نیست، از حمایت  جهانی برخوردار شد.  یکی از مهمانان  از چک به آنجا رفت  تا از او حمایت کند. صاحب کافه نامه هایی مملو از همدردی و حمایت از آلمان، فرانسه  و حتی استرالیا دریافت می کند.  به گفته خانم یانیش،  حدود 90 درصد تفاسیر  در « فیس بوک»  مثبت هستند.

سیاستمداران اطریش نیز   نظر خود را دراینباره ابراز کردند.  یوهان هودنس  معاون شهردار  وین  ممنوعیت ورود  مهاجران به کافه را  یک گام اجباری ولی صحیح دانست».  و خواهان آن شد که  اقامت  مهاجران غیر قانوننی  دراطریش ممنوع شود. اووه زایلر کاراگاه جنایی  از « لینس»  برای  شکایت از  سیاستمدار  و صاحب کافه  آماده می شود و آنها را متهم به  دامن زدن به اختلاف بین  قومی  می کند.

خانم یانیش  اظهار داشت که با بیگانه ترسی  غریبه است  و این اتهام بی اساس است، حداقل به این دلیل که شوهرش خارجی است.« شوهرم در هلند متولد شده اما  از اندونزی است.  پوستش تیره رنگ است، درست مثل رنگ پوست  کودکان ما. من مخالف نژادپرستی  و  بیگانه ترسی هستم و مشتریان دائمی کافه من از این موضوع باخبرند».

شهردار  معتقد است که وقتی  خانم یانیش متوجه شد  که با درج خبر  مشکوک خود در « فیس بوک»  جنجال به پا شد  تصمیم گرفت «  این ورق را  تا پایان بازی کند»  تا تبلیغ اضافی برای کافه  او باشد.  به عقیده او  سرو صدایی که در حول کافه « چارلی» به پا شد  یک اقدام تبلیغاتی از  قبل  طراحی شده بود، زیرا  درآمد  کافه  در این اواخر چندان خوب نبود.

شهردار  هشدار می دهد که نباید موضوع را زیاده از حد بزرگ کرد:  وی گفت: کار به جایی کشید  که ساکنان شهر  به نزد من آمدند و  گفتند که  شب سال نو  در چارلی، گویا  چند زن مورد تجاوز قرار گرفتند».

 خانم یانیش معتقد است که مهمترین چیز برای او:  رعایت قوانین  و  نظم در کافه اش است». وی گفت: «  وقتی من به کشور دیگری  می روم، باید  قوانین آن کشور را رعایت کنم.  در کشور ما، زنان  اعضای مهم و  ارزشمند  جامعه هستند.  من نمی توانم اجازه بدهم که مثل  جانور نسبت به آنها برخورد شود».

 شهردار  هایده خواهان رسیدگی هر چه سریعتر  به این قضیه است: « امیدوارم که  این مسأله هر چه زودتر حل و فصل ود و  اگر  موارد نامبرده    رخ داده باشند  و بتوان گناهکاران را شناسایی کرد،  خیلی ها در « باد ایشل» مطلع خواهند شد  که باید مواظب باشند.  اما به نظر من،  بزودی  برخورد  نسبت به  پناهجویان  دوباره عادی خواهد شد، زیرا تا کنون  همیشه نرمال بوده است».

پس از آنکه  یکی از گارسن های  کافه « چارلی»  به پلیس شکایت کرد، به اعتقاد خانم یانیش،  در آینده نزدیک  چند مشتری دیگر کافه که در شب سال نو حضور داشتند نیز شکایات خود را  ارسال خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала