شکست میشل پلاتینی

© AP Photo / Francois Moriمیشل پلاتینی رئیس « اویفا»
میشل پلاتینی  رئیس « اویفا» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بلاتر و پلاتینی به مدت 8 سال از کار برکنار شدند.

سال 2015 میلادی به خاطر یکسری  جنجال  های بزرگ  در  ورزش بین المللی مشهور شد.  استعفای  جوزف بلاتر  رئیس  فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) یکی از آنها بود.

جوزف بلاتر  رئیس فیفا  به مدت 8 سال از هر گونه فعالیت  « فوتبالی» برکنار شده است.  میشل پلاتینی  رئیس « اویفا»  نامزد  اصلی برای احراز  این سمت نیز دچار سرنوشت مشابهی شد.  رادیو « سپوتنیک»  تعریف می کند  که چرا  پلاتینی  از رهبر مسابقات به یک  « بیگانه» مبدل شد.

 میشل پلاتینی —  فوتبالیست کبیر است.  همه به این امر واقف هستند —  حتی «پله» فوتبالیست  مشهور. پلاتینی  سه بار  « توپ طلایی» را دریافت کرد  که جایزه سالانه  بهترین فوتبالیست است.  در مسابقات فوتبال آنقدر گل  زده بود که رکورد او فقط پس از 20 سال شکسته شد.  پلاتینی پس از پایان حرفه خود به عنوان  فوتبالیست اواخر دهه 1980 میلادی  به عنوان مربی  در  تیم منتخب  کار کرد که زیاد  موفق نبود.  پس از آن به کار اداری  رو آورد.  او به  سازماندهی  بازی های قهرمانی  سال 1998  در فرانسه  کمک کرد که (فرانسوی ها در آن  مسابقات برنده شدند). در سال 2002  یکی از اعضای گروه رهبری  سازمان « فیفا و اویفا» — انجمن  جهانی و اروپایی  فوتبال  شد و در سال 2007 به ریاست  « اویفا» منصوب شد.

در ماه مه سال 2015 میلادی پلیس سوئیس  کارمندان  عالیرتبه  « فیفا» را در  زوریخ دستگیر کرد.  بدین ترتیب  بزرگترین جنجال رشوه  خواری  در  تاریخ فوتبال آغاز شد.  کارمندان به درخواست آمریکا  دستگیر شدند  و در جریان بازرسی ها آمریکایی ها آشکار ساختند که  کارمندان فوتبال در شِمای  چندین ساله رشوه خواری  مرتبط با فروش حق پخش  مسابقات دست داشته اند.  بعلاوه، آمریکایی  ها فرایند انتخاب کشور برای برگزاری مسابقات فوتبال  جهان در سال 2010 میلادی را مورد شک و تردید قرار دادند که در آفریقای جنوبی برگزار شد. پس از آغاز جنجال،  میشل پلاتینی  از جوزف بلاتر خواست  استعفا بدهد، ولی او برای دوره دوم ریاست  « فیفا» انتخاب شد.  اما چند روز پس از  انتخابات اعلام کرد که  استعفا می دهد.  انتخاب رئیس جدید « فیفا»  در  ماه فوریه سال 2016 میلادی آغاز خواهد شد.

میشل پلاتینی  نامزد اصلی  برای احراز سمت  ریاست « فیفا» بود.  او پس از آنکه بلاتر  انتخابات زودتر از موعد را  اعلام کرد  خود را برای این  این سمت  معرفی کرد. اما بزودی معلوم شد که بعید است پلاتینی در این کارزار انتخاباتی شرکت کند.

سپتامبر سال 2015 میلادی  سوئیس به بازرسی  روابط  بلاتر و پلاتینی پرداخت.  کاشف بعمل آمد که  در سال 2011  میلادی، بلاتر  دو میلون  فرانک سوئیس را از حساب « فیفا» به حساب میشل پلاتینی  منتقل کرد.  دلیلی برای انجام چنین  کاری وجود نداشت که گویای  نقض  مقررات « فیفا»ست.  بلاتر و پلاتینی در توضیح گفتند که این  پاداشی بوده که بلاتر می بایست به پلاتینی در ازای کارهای مشورتی  طی سال های 2002-1999 میلادی پرداخت کند.  در آن زمان آنها گویا  شفاهی  قرار گذاشته بودند که پلاتینی ابتدا  یک حقوق ثابت  و  پاداش را بعد دریافت خواهد کرد.  نه فقط دادستانی سوئیس  به بازرسی این قضیه دست زد، بلکه  در  داخل فیفا نیز بازرسی ها آغاز شد.

جوزف بلاتر با اطمینان گفت که  میشل پلاتینی  باعث و بانی  این بازرسی هاست.  به گفته بلاتر، پلاتینی همیشه می خواست رئیس « فیفا» بشود.  اما جرئت نکرده بود نامزدی خود را برای انتخابات سال 2015 میلادی  اعلام کند.

اکتبر سال 2015 میلادی،  بلاتر و پلاتینی  به مدت 90 روز  از هر گونه فعالیت  مرتبط با فوتبال  کنار گذاشته شدند. 21 دسامبر  کمیته اخلاقیات « فیفا»  پس از پایان  بازرسی ها  تصمیم گرفت که بلاتر و پلاتینی به مدت 8 سال از  کار برکنار  شوند.  اگر آنها در دادگاه استیناف شکست بخورند، پلاتینی دیگر نمی تواند  درانتخابات  ریاست « فیفا» شرکت کند.  بعلاوه « اویفا» نیز مجبور می شود رئیس جدیدی برای خود انتخاب کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала