چیپ زیر پوستی

© AP Photo / Susan Walshواتسلاو کلائوس، رئیس جمهور سابق چک
واتسلاو کلائوس، رئیس جمهور سابق چک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسکناس و سکه دیگر جایی در گردش نقدی نخواهند داشت.

واتسلاو کلائوس، رئیس جمهور سابق چک در زمان سخنرانی  در  مدرسه عالی اقتصاد  در پراگ  اعلام نمود که  ریاست اتحادیه اروپا، برای  خودداری از گردش نقدی و گذار   به  سیستم پرداخت با کمک کارت های اعتباری آماده می شود:  اسکناس و  سکه ها  دیگر جایی در گردش نقدی نخواهند داشت و تمام پرداخت ها باید  از طریق کارت های اعتباری انجام شود.

میخائیل  خازین رئیس  شرکت  مشورت های کارشناسی « نئوکن»  در گفتگو با « سپوتنیک»  در  تفسیر این موضوع گفت: « احتمال لغو  پول های کلاسیک  در دهه 1980  بررسی شد. برای ساکنان کشور توضیح می دهند که پرداخت غیر نقدی راحت است  و این نوع پرداخت  باعث آن می شود تا  مالیات نپردازند.  اما در واقع همه چیز بمراتب  پیچیده تر است.  لغو « اسکناس»  به  کشور (اتحادیه اروپا)  امکان کنترل  تمام فعالیت های  اقتصادی  تمام عناصر کشور (اتحادیه اروپا) را  فراهم می سازد.  یعنی مکانیزم  نظارت تمام و کمال بر  انسان  ایجاد می شود. پیشنهاد استفاده از چیپ های ویژه نیز که می توان آن را زیر پوست  نصب کرد و با کمک آن بر تمام خریدهای  شخص  نظارت کرد.  وحشتناک است!  به عقیده من  در چارچوب  اذهان  معاصر،  اقتصاد موجود، پیاده کردن چنین ایده ای کاری غیرممکن است. اما تلاش هایی  در این زمینه به انجام خواهند رسید.آقای کلائوس زنگ خطر را به صدا در می آورد، زیرا بانک مرکزی اروپایی  در حال تهیه مقدمات  لغو گردش نقدی و گذار به کارت های پرداخت است.  این فرایند  به مرحله نهایی رسیده است. در فرانسه، ایتالیا  و دیگر کشورهای اروپایی  نمی توان قیمت کالاها را با اسکناس  500 یورو  پرداخت کرد. فقط در بانک ها آن را خرد می کنند. ابتدا گردش اسکناس ها و بعد سکه ها لغو خواهد شد.  اگر واقعا چنین چیزی رخ بدهد،  هرج ومرج  ناگزیر اروپا را در بر خواهد گرفت.  بهر حال  فکر می کنم  این ایده پیاده نشود.  مردم خیلی سریع  گفته های رئیس جمهور سابق چک را درک کردند:  اختیار  پول  خود  را داشتن، حق  مسلم  و عنصر آزادی شخصی  است.

یوگنی یاسین  وزیر سابق اقتصاد روسیه  (1997-1994) ، رهبر  علمی  مدرسه عالی اقتصاد در مسکو  در این باره اظهار نظر کرده گفت:

«  من همیشه حرف های  واتسلاو  کلائوس  به عنوان اقتصاددان  را قبول ندارم.  اما در مورد کنونی، حق با اوست!  باز  همان گفته قبلی را تکرار می کنم، اروپا در  ایجاد اتحادیه اروپا   و منطقه « یورو» شتاب زیادی بخرج داد.  سوسیال — دمکرات های رمانتیک  آلمان  تأثیر خود را گذاشتند. آنها  فکر می کردند همه   یکسان هستند و  تحت شرایط  یکسان بازار  کشورهای عقب مانده (پرتغال، یونان، بلغارستان و غیره)  با موفقیت بیشتری به کشورهای پیشرفته خواهد رسید.  نتیجه بخودی خود گویاست.  اشتباه دیگر —  انتقال  اختیارات کشور به کنترل ساختارهای اروپایی  بدون سلب مسئولیت  این کشورها  در  قبال  تصمیمات نهایی بود.  و حال  می خواهند  « ارز مجازی» را به جای واقعی وارد گردش  پول کنند.  پیداست  دوباره کشورهای اتحادیه  مجبور می شوند در رابطه با این  اقدام زودتر از موعد، پاسخگو باشند.  اگر بانک مرکزی اروپا  چنین گامی بردارد ، عواقب سنگین  اقتصادی  برای اتحادیه اروپا قابل پیش بینی است. واتسلاو  کلائوس  همکار علمی من  و  جامعه چک سعی می کند  اتحادیه اروپا را از چنین عواقبی برحذر دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала