ریابکوف: روز اجرای برجام توسط ایران در سه ماهه اول سال 2016 فرا می رسد

© Sputnik / Andrey Steninسخنان سرگی ریابکوف در خصوص مسئله هسته ای ایران
سخنان سرگی ریابکوف در خصوص مسئله هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط ایران اگر نه در ژانویه ، در سه ماهه اول سال 2016 فرا خواهد رسید.

سرگئی ریابکوف ضمن اعلام این مطلب گفت:" مسئله اجرای برجام مثبت به نظر می رسدو بنا به شواهد موجود ما تا اخر امسال ارسال ماده هسته ای کم غنای به روسیه به حجم حداقل 8.5 تن را به پایان خواهیم رساند. ما همچنین در راستای آغاز اجرای طرح تغییر کاربری سایت فردوحرکت می کنیم".
تهران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) روز 14 ژوئیه سال 2015 در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها به تصویب برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) منجر گردید که اجرای آن باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.آیا گفتگوهای ایران و عربستان شروع شده؟
بقلم عماد آبشناس
روز گذشته حسین قشقاوی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که سطحی از گفتگو ها میان ایران و عربستان شروع شده.
آقای قشقاوی این مطلب خود را مستند به دیدار اخیر آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه کنفرانس وین 2 وهمچنین ملاقات های سفیر ایران در عربستان سعودی با مقامات عربستانی نموده و اظهار داشته علیرغم تنش ها روابط دو کشور در سطح سفیر برقرار می باشد.
گو اینکه دو مورد ذکر شده توسط آقای قشقاوی را نمی توان به عنوان دلایل کافی برای شروع مذاکرات و گفتگو فیما بین ایران و عربستان دانست اما با توجه به شرایطی که طی چند هفته اخیر پیش آمده می توان گفت احتمال اینکه مذاکراتی پشت پرده میان ایران و عربستان سعودی وجود داشته باشد زیاد است چرا که گره اکثر اختلافات در منطقه خاور میانه در دست ایران وعربستان سعودی می باشد و شروع باز شدن این گره ها خود نشانه شروع یک روند مثبت میان دو کشور می باشد.
در این راستا می توان به شروع آتش بس و مذاکرات یمن همزمان با مذاکرات در مورد بحران سوریه و افق رسیدن به راه حل سیاسی در لبنان و توافق بر خارج کردن داعش از عراق اشاره کرد.
در هفته های اخیر زمزمه اینکه طرف های مخالف در لبنان به نحوی بر ریاست جمهوری سلیمان فرنجیه و یا حتی میشال عون (هر دو مورد حمایت ایران) در مقابل نخست وزیری سعد الحریری (مورد حمایت عربستان سعودی) به توافق رسیده اند و ظاهرا همه منتظر لحظه نهایی اعلام این توافق می باشند بارقه امیدی برای باز شدن گره های سیاسی این کشور بوجود آورد، و از همان لحظه زمزمه هایی مبنی بر توافق های پشت پرده میان ایران و عربستان سعودی مطرح شد.
در سوریه نیز شاهد آن هستیم که پس از سالها از مخالفت با باقی ماندن بشار اسد در قدرت به یکباره عربستان سعودی تعداد زیادی از مخالفان سوری را در ریاض جمع می کند و از همان جا مخالفان اعلام می کنند که با سرکار ماندن بشار الاسد در قدرت مخالفت ندارند، حد اقل تا رسیدن به مرحله انتقالی. آنهایی که پیگیر ماجراهای سوریه هستند می توانند به شما بگویند خود همین تصمیم یک تغییر بزرگ به حساب می آید چرا از گره اصلی کل جنگ سوریه طی چند سال اخیر همین نکته بود.
در یمن عربستان سعودی از تاکید بر اجرای کامل قطعنامه های سازمان ملل در مورد یمن و عقب نشینی کامل انصار الله از مواضع تحت تصرف خود، عقب نشینی کرد و مذاکرات صلح بر اساس شرایط موجود قرار است انجام گردد.
در مورد عراق ورود ترکیه به این کشور نشان می دهد که تصمیماتی جهت نابودی داعش در موصل و شمال عراق گرفته شده و این کشور منافع خود را در خطر می بیند لذا تصمیم گرفته مستقیم وارد عراق شود. نکته این است که همین مساله نشان می دهد عربستان سعودی هم موضع خود در این کشور را تغییر داده و کاسه خود را از ترکیه جدا کرده.
همه این موارد را که کنار هم بگذاریم می توانیم تصور کنیم که عملیات هوایی روسیه در سوریه و همچنین تغییر مواضع کشورهای اوروپایی نسبت به جنگ با تروریسم در منطقه خاورمیانه تغییرات اساسی ای را بوجود آورده که عربستان سعودی را بر آن داشته تا در سیاست های خود تجدید نظر کنند وبه تلاش های ایران برای گفتگو با این کشور واکنش مثبت نشان دهد و همه این ماجرا ها فقط شروع جریان است و می توان امیدوار بود در صورتی که ایران و عربستان سعودی اختلافات خود را حل وفصل کنند مشکلات عمده در منطقه خاورمیانه حل شود و زمینه نابودی تروریست ها که به یک خطر بین المللی تبدیل شده اند فراهم گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала