با کشتن قذافی، لیبی کشته شد

© AP Photo / Manu Braboویرانه های شهر سیرت لیبی
ویرانه های شهر سیرت لیبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ازای هر زن 500 دلار به حقوق اولیه امیر داعشی اضافه می شود.

رادیو « سپوتنیک» تعریف در باره اوضاع در لیبی را ادامه می دهد.

قتل معمر قذافی  توسط شبه نظامیان با حمایت نیروی هوایی  ناتو  می بایست  دمکراسی و آزادی را به مردمی هدیه کند  که پرچم جدید  سه رنگ با حلال ماه  و ستاره انقلاب را  بلند کردند… حال ببینیم  لیبی که زمانی  در صدر فهرست ثروتمندترین کشورهای آفریقا  قرار داشت به جای   آزادی و دمکراسی وعده داده شده، چه  دریافت کرده است؟

تفاوت دستمزد یک شهروند عادی لیبی  و  مزدور داعش

 مطابق با  اطلاعات رسانه ها با استناد به صفحات «داعش» در  شبکه های اجتماعی ، دستمزد  امیر گروهبندی «داعش» به  6000 دلار می رسد.  اگر چنین رهبر (حاکم- امیر)  زن و بچه داشته باشد ، در ازای هر زن 500 دلار  و هر کودک 200 دلار به حقوق اولیه اضافه می شود.

مزدوری که هیچ مقامی نداشته باشد  حدود 265 دلار دریافت می کند و بمرور زمان این  دستمزد  افزایش خواهد یافت.  اگر شبه نظامی صحرایی زن داشته باشد 1500  دلار دریافت می کند.

حاتم العربی دبیر مطبوعاتی دولت موقت لیبی با جمع بندی نتایج شش ما اول سال 2015 میلادی  اعلام داشت که  شاخص  بدهی  دستمزد  کارمندان تمام ادارات  دولتی کشور به 638 میلیون دینار لیبی رسیده است  که چیزی حدود 890 میلیون  دلار آمریکاست.

تا قبل از حوادث « بهار عربی» در سال 2011 میلادی،  متوسط دستمزد  شهروندان لیبی  1000 دلار آمریکا بود.

چاه نفتی

لیبی که یکی از  ثروتمندترین  کشورهای  نفت خیز در آفریقا و  خاور نزدیک است ، به دلیل  حوادثی که در کشور رخ می دهد با بحران نفت روبرو شده است.  معادن نفت،  انبارها و خطوط لوله نفت بارها  هدف درگیری های  مسلحانه بین  گروهبندی های  غیر قانونی  لیبی قرار گرفتند  که هر یک از گروه ها سعی می کند  به  منبع درآمد دسترسی پیدا کند.  در این اواخر  شبه نظامیان داعش نیز به  این درگیری پیوستند.

در سال 200 میلادی  مطابق با  اطلاعات  شرکت ملی نفت لیبی ، شاخص متوسط  استخراج نفت  در  لیبی یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز بود. در سال 2015  مطابق با شاخص مشابه فقط 500 هزار بشکه  نفت در روز استخراج شده است که یک سوم مقدار  استخراجی نفت  تا قبل از « بهارعربی» است.  باقی نفت  در اراضی تحت کنترل «داعش»  و دیگر گروهبندی های مسلح  استخراج می شود و یا به دلیل از کارافتادن تجهیزات و وسایل و یا خرابی عمدی آنها، اصلا استخراج نمی شود.

مطابق با آخرین  تحقیقات  سایت Globalpetrolprices که فهرست رتبه بندی  قیمت نفت در  جهان عرب را تهیه کرده است،  قیمت متوسط  هر لیتر بنزین  در لیبی در سال 2015 میلادی  از 0,14 تا 0,17 اعلام شده است.  تا قبل از  حوادث « بهار عربی»  در سالهای بحران مالی جهان (2009-2008)  شهروندان لیبی  در ازای هر لیتر بنزین  از 10  تا 12 سنت پرداخت می کردند. اگر  به اطلاعات  قبل از بحران مالی نگاهی بیاندازیم،  قیمت یک لیتر  بنزین در سال 2006 میلادی در لیبی  فقط 8 سنت بود

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала