تلاش مدیر سیا برای انداختن تقصیر عملیات تروریستی پاریس به گردن اسنودن

© AFP 2023 / Frederick Florinتلاش مدیر سیا برای انداختن تقصیر عملیات تروریستی پاریس به گردن اسنودن
تلاش مدیر سیا برای انداختن تقصیر عملیات تروریستی پاریس به گردن اسنودن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تعدادی از مسئولان سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) پس از حمله تروریست ها به پاریس در روز 13 نوامبر با عجله ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی کشور خود را به مقصر بودن در وقوع این عملیات تروریستی متهم کردند.

جان برنان، مدیر سیا و دیگر مقامات رسمی معتقدند افشاگری های اسنودن باعث افزایش توانایی سازمان های تروریستی برای فرار از پیگرد شده است.
مدیر سیا در پاسخ به سوالی درباره دلیل وقوع عملیات تروریستی 13 نوامبر خاطرنشان ساخت افشای برنامه های سری اطلاعاتی طی سال های اخیر می توانست به تروریست ها کمک کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی RT ، جان برنان ضمن شاره به افشاگری های اسنودن گفت: "طی سال های اخیر تعدادی از موارد افشای غیر قانونی اطلاعات سری و عدم قاطعیت دولتها در مبارزه با تروریسم امکانات ما را برای پیدا کردن تروریست ها محدود کرده اند".

حملات تروریستی در پاریس - اسپوتنیک ایران
حملات تروریستی در پاریس
 در این میان جب بوش ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا به احیای کامل باصطلاح سند میهن دوستانه (USA PATRIOT Act) که به سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده امکان می دهد آزادانه از اتباع کشور خود جاسوسی کنند.
جیمز وولی، رئیس اسبق سیا از این هم فراتر رفته و در مصاحبه با شبکه تلویزیونی MSNBC اظهار داشت:" دستان اسنودن به خون آلوده است". وولی گفت افشاگری های اسنودن به تروریست ها کمک کرده که درک کنند مراقب آنها هستند و در نتیجه انها توانستند خود را از چنین پیگردی مصون نگه دارند.
اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала