گزارش و تحلیل

آغاز مبارزه بر سر قطب شمال

© Sputnik / Alexander Liskinسحرگاه در قطب شمال
سحرگاه در قطب شمال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هدف اصلی شورای قطبی دفاع از ثروت طبیعی قطب است.

در سال های اخیر قطب شمال  تقریبا موضوع شماره یک  در  اخبار روز جهان شده است.  منافع سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال رشد در قطب شمال بهم گره خورده اند.  اهداف آنها متفاوت است.  اما بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند  که در قطب شمال باید  بطور مشترک کار کرد و در رابطه با  مواضع و منافع  خود به توافق رسید.

تقریبا  یک سال پیش  سیستمی شکل گرفت  که  نقش اصلی در   دستیابی به ثروت قطب  به  باصطلاح کشورهای بزرگ قطبی  تعلق داشت.  تقریبا 20 سال پیش، در  سال 1996 میلادی  شورای قطبی تشکیل شد که  دفاع از  ثروت طبیعی  قطب ، هدف اصلی آن را تشکیل می داد.  هم اکنون این شورا  تمام کشورهای قطبی  را متحد می کند که  نسبت به آینده قطب بی تفاوت نیستند.

نورالدین  ایناموف  مدیر دپارتمان  همکاری بین المللی  وزارت منابع طبیعی روسیه در این خصوص گفت:  هشت کشور  قطبی — دانمارک، ایسلند، کانادا، نروژ، روسیه و آمریکا، فنلاند و سوئد  در  شورای قطبی شرکت دارند.  همچنین نمایندگان  اقوام بومی — اسکیموها، آلئوت ها، ساآمی ها و انجمن  اقوام  بومی و اقوام کم جمعیت  شمال، سیبری و خاور دور.  ما با کمک یکدیگر سعی می کنیم  برای بهبود وضعیت  و  حفظ اکو سیستم شکننده  و ظریف قطب   تلاش های خود را متحد سازیم.

کشورهای بلژیک، بریتانیا، آلمان، لهستان، فنلاند، سوئد  و ایسلند هرازگاهی  نسبت به  ثروت قطبی ادعای دعوی می کنند. سه کشور  فنلاند، سوئد و ایسلند  از  شانس بیشتری برخوردارند.

آلکسی فِنیِنکو  دانشیار  دانشکده  سیاست جهانی  دانشگاه دولتی مسکو به نام « لومونوسف» در این خصوص گفت:  یک گروه دیگر از کشورهای « نیمه قطبی»  مانند  ایسلند، فنلاند و سوئد وجود دارند  که فاقد بخش های قطبی خود هستند  اما زمانی خواهان دریافت مقام  کشور قطبی  بودند و عضو شورای  قطبی هستند.  فنلاند و سوئد بزرگترین کشورهای مسأله ساز برای روسیه هستند.  سوئد « مسیر دریای شمال» را متعلق به روسیه نمی داند.  این کشور ادعا می کند  که در سال 1878 میلادی ابتدا  هیأت سوئدی « نوردِنشِلد» آنجا را به نام خود ثبت کرد و  فنلاند پس از  جنگ  سال 1940  بندر « پِتسامو» را از دست داد  که شهر شوروی « پِچونگ» شد.  این کشورها  ادعاهای بالقوه ای نسبت به روسیه مطرح می کنند و  در مسائل قطب همکاری نزدیکتری با آمریکا دارند.

 روسیه نمونه  کار خوب  در قطب را چند دهه است که  به نمایش می گذارد.

آندری چایکا  رئیس بخش کارهای  هوا شناسی  و قطبی  وزارت  منابع طبیعی روسیه در این خصوص گفت:  ایستگاه شناور « قطب شمال»  مکانیزم جا افتاده دریافت اطلاعات علمی  از  منطقه قطبی است.  این ایستگاه ها در  قطب مرکزی  مستقر شده اند.  اردوگاه  علمی برپا شده  و  دستگاه ها و تجهیزات نصب شده و  قطعه یخی که  اردوگاه روی آن  برپا شده شناور است.  متخصصان در حال شناوری اطلاعات  اقیانوس شناسی و  مربوط به یخ ها و  دیگر  مشخصات مربوط به قطب را  جمع آوری می کنند  که به درک آنچه در آنجا از نقطه نظر  آتمسفر و هیدروسفر و یخ رخ می دهد می انجامد. در سال جاری  ما از ایستگاه شناور فصلی « قطب شمال —205» برخوردار شدیم که از آوریل تا  ماه اوت کار کرد. متخصصان روسیه از  روش استاندارد دریافت اطلاعات  برخوردارند و اطلاعاتی بر طبق روش  مشابه  از  تمام ایستگاه های  شناور قبلی  جمع آوری کرده اند.

هم اکنون در سراسر جهان  درک می شود  که کار در قطب  نیاز به  سرمایه گذاری  و  پایگاه علمی جدی دارد.  بتدریج  مشخص می شود  که برای  اجرای پروژه های  قطبی  باید  تلاش کشورهای مختلف  با هم متحد شود.  فقط بدین ترتیب جهانیان از  شانس   استقرار در این منطقه  و برنامه ریزی برای آینده  برخوردار خواهند  شد.

 پروژه ویژه ای به مناسبت «روز قطب در مسکو»   تحت حمایت  وزارت  منابع طبیعی  و  اکولوژی  فدراسیون روسیه  طراحی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала