گزارش و تحلیل

اسکاندیناوی پر از پناهجو

© AFP 2023 / Lehtikuva/Jussi Nukariپناهجویان در شهر « تورنیو» فنلاند
پناهجویان در شهر « تورنیو» فنلاند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت فنلاند به شهروندان هشدار داد .

مهاجران  خاور نزدیک  همیشه راهی فنلاند ، سوئد و نروژ می شدند  اما در مقایسه با  اروپای مرکزی  ، صحبتی از سناریوی  اروپای مرکزی  نشده بود.  کشورهای اسکاندیناوی، مثلا فنلاند  با مشاهده  وقایعی که  در  کشورهای همسایه اروپایی   رخ می دهد، آشکارا ابراز نگرانی کردند و  در باره  ورود مهاجران  هشدار دادند.

دولت فنلاند نیز بیکار ننشست و  به شهروندان  هشدار داد و دائما آنها را  برای  صرفه جویی،  کاهش دستمزد و  حقوق بازنشستگی آماده کرد. هم اکنون وزارت کشور فنلاند  آشکارا به همه هشدار می دهد:  در سال جاری تا 35  هزار پناهجو وارد کشور خواهند شد.  چنین رقمی  باعث خوشبینی می شود، زیرا قبلا اعلام شده بود که کشور می تواند 50 هزار نفر را  بپذیرد. اما وقتی  تعداد پناهجویانی  که هر هفته وارد کشور شدند کاهش یافت، تصمیم گرفتند  این پیش بینی  را اصلاح کنند.  اما نمی توان گفت که در آینده  از شدت  هجوم پناهجویان  کم خواهد شد.  رقم اعلام شده در مقایسه با 4 هزار پناهجویی که در سال 2014 میلادی وارد کشور شدند، رقم  بالایی است.  سال هنوز به پایان نرسیده است و  تا کنون 22 هزار  پناهجو وارد کشور شده اند. چنین  وضعی موجب  تغییراتی  در  اولویت های سیاسی  فنلاندی ها خواهد شد.

دمیتری  سالونیکوف  رئیس  انستیتوی  رشد معاصر  دولتی در این خصوص گفت:  این امر می تواند باعث افزایش محبوبیت  حزب ملی گرا، همان حزب «  فنلاندی های واقعی» شود.  در انتخابات  آینده ، اعضای این حزب می توانند از ردیف سوم به سطح بالاتری صعود کنند.  به نظر من، فنلاند  در راه  تغییر یافته سیاسی  پیش خواهد رفت: تشکیل قانونی  ارگان های قانونی  مجلس نمایندگان  با در نظر داشت تغییرات. بعید است در فنلاند « انقلاب رنگین»  رخ بدهد.  اما  می توان در انتظار جریان های مشخص  اپوزیسیون  ملی گرایان  بود که نهایتا  موجب تجدید  فرمات  قدرت حاکم خواهد شد.

 اما حتی چنین  تغییر فرماتی،  بعید است به  طراحی نسخه خاص خود برای حل مسأله مهاجران بیانجامد.  زیرا در هلسینکی  از مسیری که  دیگر کشورهای اروپایی  انتخاب کرده اند  کنار نمی روند.

—  در چنین شرایطی، فنلاند   از دستورالعمل ها و  توافق های  اتحادیه اروپا پیروی خواهد کرد هم اکنون فنلاندی ها مخالفتی با این  دستورالعمل ها ابراز نخواهند کرد، زیرا  فاقد امکانات مالی و تمایل به انجام این کار هستند.  قدرت کنونی فنلاند  در  حد میانی  سیاست اروپایی قرار گرفته است.  در  وضعیت کنونی،  مقامات فنلاند از یکسو  به  توضیح اوضاع برای اهالی کشور خواهند پرداخت و از سوی دیگر در  بروکسل خواهان کاهش سهمیه  مهاجران برای کشور خود  خواهند شد. آنها خواستار آن خواهند شد که سیل پناهجویان  هر چه کمتر به سواحل  اسکاندیناوی برسند.

نروژ کشور  همسایه سعی کرد نسخه  خاص خود را در این رابطه بکار گیرد:  از درآمد  نفتی برای  کمک به پناهجویان  استفاده خواهد شد.  در 5 سال آتی  6-5 میلیارد  دلار برای کمک به پناهجویان  لازم خواهد شد.  در اداره امور پناهجویان  حساب کردند  که در سال جاری   23 هزار نفر  تقاضای پناهندگی کرده اند و در سال آینده تعداد آنها به 33 هزار نفر خواهد رسید.  چنین تصمیماتی  نشانه آن است که در نروژ  جدی بودن مسأله را درک می کنند.

ایگور کووالِف  معاون رئیس  دانشکده  اقتصاد جهانی  و  سیاست جهانی  دانشگاه دولتی  « مدرسه عالی اقتصاد»  در این خصوص گفت:  صندوق  نفتی —  صندوق  برای نسل  آینده است و مهمترین هدف آن —  کاهش ریسک  نوسانات  بازار است ، اگر قیمت نفت مثل  حالا کاهش یابد  و  رشد اقتصاد  نروژ در  شرایط خوبی قرار نداشته باشد.  اما در  مورد کنونی، وقتی تعداد مهاجرانی که وارد نروژ می شوند  افزایش می یابد  استفاده از  صندوق نفتی  مجاز است ، زیرا دولت نروژ فاقد گزینه دیگری برای حل این مشکل است.

 شایان ذکر است  که  مدل اجتماعی اسکاندیناوی بر انتخاب  پناهجویان تأثیر خواهد گذاشت.

—   جریان کنونی آزمایش  سختی برای نروژ است که  به  صادرات موادانرژی زا وابسته است.  باید به یاد داشت که   مدل اجتماعی — اقتصادی نروژ مانند دیگر کشورهای اسکاندیناوی   توجه عمده خود را به  عرصه اجتماعی  و  اجرای تعهدات  دولت در  مقابل شهروندان مبذول می دارد.  همانا به این دلیل این کشور برای  مهاجران جذاب است که سعی می کنند وارد کشورهایی شوند  که تضمینات اجتماعی در سطح بالایی است: پناهجویان از حق دریافت  کمک  خوب اجتماعی برخوردار می شوند.  حداقل در  ابتدای ورود تا در وطن جدید خود جا بیفتند.

 اما  یک مسأله بزرگ و مهم دیگر در اینجا سر بلند می کند.   سرویس  امنیت نروژ هشدار می دهد:  ورود مهاجران  به کشور  خطر   تشدید فعالیت  جناح راست و اعمال خشونت آمیز   از طرف آنها را  افزایش خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала