شوخی خلبانان، ترس ملوانان

© Sputnik / Vladimir Astapkovichهواپیمای « تو -22 ام 3» روسیه
هواپیمای « تو -22 ام 3»  روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با ظاهر شدن « تو -22 ام» ترس به جان « کیتی هاوک» افتاد.

سی سال پیش  بمب افکن استراتژیکی  شوروی دفاع ضد هوایی  ناوگروه ضربتی نیروی دریایی آمریکا را « هک» کرد.

 این اتفاق در  حوضه دریای ژاپن در سال 1985 رخ داد.  یک جفت « تو — 22 ام 3» بر فراز  اقیانوس پرواز کردند. سربازان قدیمی  نیروی هوایی استراتژیک با یادآوری خاطرات  خود گفتند که هواپیمای « تو-22»  یک هواپیمای بزرگ  ضربتی —  تاکتیکی  موشک بر است.  طول بالهای  آن حدود 35 متر است. عرض آن مساوی تقریبا نصف عرشه ناو هواپیما بر است.  یک بمب افکن  دو موشک « Х-22» را برای نابودی  ناو هواپیما بر حمل می کند.  بمب افکن دیگر  دو موشک « Х-28» برای  نابودی  رادارهای  زمینی و دریایی.

جنگنده « اف-18» آمریکایی  بر فراز آبها  « یک جفت هواپیمای » ما را  ملاقات  کرد.  فرمانده  « تو —22 ام 3»  می داند که  ناوگروه  دریایی درهمان نزدیکی است.

خلبان  آمریکایی به  کابین موشک بر نزدیک شد، ماسکش را برداشت  و  لبخند زد  و به فرمانده چشمک زد  و بعد به شکم  هواپیما  با دو موشک هوا — به هوا اشاره کرد. در جواب  موشک بر  مهمات خود را به حال آماده باش درآورد و به نمایش گذاشت.  این نوعی تبادل  تعارفات بود.  اما آمریکایی دست بردار نبود و تصمیم گرفت سر به سر موشک بر بگذارد. او لبخند زنان به  خلبان  پیشنهاد کرد روی ناو هواپیمابر فرود آید.  با اشاره  و خنده کنان  « فرود» را به  خلبان  شوروی  نشان داد.  در آن پایین روی آبها  « کیتی هاوک»  چند منظوره  شناور بود.  روی عرشه  ناو هواپیمابر چند  جنگنده،  هواپیماهای ضد کشتی و تجسسی  قرار داشتند- پرواز ها ادامه داشت.

 با ظاهر شدن  دو «  تو —22 ام» — « قاتل  ناوهای هواپیمابر» — ترس عرشه « کیتی هاوک» را  در برگرفت.  دو  جنگنده  آماده   پرواز شدند.  یک جنگنده که در پرواز عجله کرد جلوی  پرواز دیگری را گرفت.  هواپیمای « اف 18»  که هواپیماهای روسی را همراهی می کرد زیر دوربین عکاسی  رفت تا  موشک بر نتواند  از سراسیمگی ملوانان روی عرشه عکس بگیرد. در آن موقع بود که اکیپ  شوروی تصمیم گرفت فرود بر عرشه ناو هواپیمابر آمریکا را تقلید کند.

هواپیماها ارتفاع خود را کم کردند، شاسی ها باز شدند.  تقلید یا  واقعیت؟  فقط در کابین خلبان می توان فهمید  که چرا این موشک بر عظیم الجثه  بر بالای ناو هواپیمابر  ارتفاع خود را برای فرود کم کرده است. آمریکایی ها باور کردند که  موشک بر ها فرود خواهند آمد و تمام  آنچه بر عرشه  ناو هواپیمابر قرار دارد  به آب خواهد افتاد و آتش سوزی بر اثر برخورد  50 تن نفت  در عرشه  و دو موشک  هر کدام به وزن 5 تن —  ویرانی بزرگ مقیاسی  ایجاد خواهد کرد که اطفای حریق در کشتی یک هفته طول خواهد کشید!

« حمله» انجام شد! هر چند در نبرد واقعی « تو —22»  پس از بمباران فورا  با همان هواپیمایی که آنها را همراهی می کرد زده می شد.  بهر حال این یک جهش عملیاتی بود.  عکسهای دریافتی  برای متخصصان در خاور دور و مسکو ارسال شد.  در عکس ها سراسیمگی  حاکم  در  ناو هواپیمابر آمریکایی  دیده می شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала