کاسه ای زیر نیم کاسه؟

© AP Photo / Virginia Mayoجوها سیپیلیا نخست وزیر فنلاند
جوها سیپیلیا  نخست وزیر فنلاند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعلامیه سیپیلیا پیامد وحشتناکی خواهد داشت.

جوها سیپیلیا  نخست وزیر فنلاند  اعلام داشت  که حاضر است  اوایل سال آینده پناهجویان را در خانه خود در « کِمپِله»  پناه بدهد و  از  اهالی فنلاند خواست  از نمونه وی پیروی کنند.  این اعلامیه  نیکوی سیاستمدار  واکنش های متفاوتی  را موجب شد.

به گفته وزیر،  حدود 20 نفر می توانند در خانه او ساکن شوند  و بعد می توان  این تعداد را  افزایش داد.  نخست وزیر خانه ای  در شهر « سیپو»  و آپارتمان  دولتی در هلسینکی دارد.

ابتدا همسایگان نخست وزیر از این خبر ناراحت شدند:  پیداست  نخست وزیر  با  شهردار « کِمپِله» در باره این موضوع بحث کرد اما  فرصت نکرد با همسایگان  صحبت کند.  خیلی ها از  طریق اخبار از  تصمیم نخست وزیر مطلع شدند.

 یکی از همسایگان نخست وزیر در « کِمپِله»  که خواهان عدم  افشای نام خود شد  به روزنامه Helsingin Sanomat  گفت: « خبری حیرت آور! باید ابتدا از  عقیده  و نظر همسایگان جویا می شد. حالا  صاف و ساده همه را در منگنه می گذارد.  این ایده  خطرات زیادی دارد.  ما به تازگی خانه ای در اینجا ساختیم و فکر کردیم در  محله آرامی زندگی خواهیم کرد».

اریا لیناکانگاس  همسایه نخست وزیر  گفت: « امیدوارم خانه به جوانان  داده نشود.  به خانواده ها باید کمک کرد.  بهتر است این خانه در اختیار خانواده ها قرار بگیرد. آمدن پناهجویان، عواقب زیادی برای همه خواهد داشت».

در بین سیاستمداران  فنلاند نیز هستند کسانی  که اقدامات نخست وزیر آنها را بشدت مأیوس کرده است.  Olli Immonen  نماینده حزب  « فنلاندی های واقعی»  در صفحه خود در « فیس بوک»  نوشت: « در فنلاند هزاران آدم بی خانمان  و نیازمند وجود دارند.  نخست وزیر برای آنها چکار کرده است؟  او می خواهد  پناهجویانی را که سعی می کنند وارد کشور ما شوند در خانه خود جا بدهد. این خبر خیلی سریع در جهان پخش شد، البته  می فهمم که بدین ترتیب نخست وزیر توجه جهانیان را به خود جلب می کند و امتیاز  بدست می آورد. اما آیا آقای « سیپیلیا  می فهمد چه سیمایی از  فنلاند در  خارجه می سازد؟  «به  همه کسانی که بتوانند  خود را به فنلاند برسانند خوشامد خواهیم گفت و اگر شانس بیاورند حتی میلیونرها در خانه های خود را به روی آنها  خواهند گشود». چنین شکل جلب پناهجویان و مهاجران  که برای دستیابی به سطح  بهتر زندگی  وارد کشور می شوند  فقط وسیله کسب درآمد برای  سازمان های جنایی  که به  نقل و انتقال غیر قانونی  مردم می پردازند خواهد بود و به افزایش تعداد قربانیان  در دریای مدیترانه منجر خواهد شد. این کار نخست وزیر فنلاند فوق العاده غیر مسئولانه است».

دیرتر Jussi Halla-aho نماینده  پارلمان اروپا  و عضو حزب  « فنلاندی های واقعی»  اعلام کرد که از ساده لوحی نخست وزیر فعلی  فنلاند دچار حیرت شده است. وی گفت: «  وقتی این خبر در رسانه های  جهان عرب  پخش شد،  فنلاند به عنوان  کشوری  با  دختران جوان زیبا  و  نخست وزیری  که خانه خود را به پناهجویان می دهد معروف شد!».

وی همچنین گفت: « این  اعلامیه  پیامد وحشتناکی  خواهد داشت. این عمل  نخست وزیر صرف نظر از هر نوع انگیزه سیپیلیا، غیرمسئولانه است ».

حق با سیاستمداران بود.  در این اواخر  سیل پناهجویان  افزایش یافت  و  اعلامیه سیپیلیا  آخرین علت نیست  که پناهجویان همانا فنلاند را انتخاب می کنند.

 به عنوان مثال  بسیاری از پناهجویان عراقی  همانا پس از پیشنهاد  نخست وزیر  کشور در باره جا دادن  پناهجویان در خانه خود تصمیم گرفتند به فنلاند مهاجرت کنند.

بسیاری از  فنلاندی ها  از اینکه  سیپیلیا برای دادن خانه به پناهجویان  اوایل سال آینده ابراز آمادگی کرده است تعجب کردند.

یکی از کاربران  بلوگ فنلاندی Tamperelainen در صفحه خود نوشت: « شاید وزیر  امیدوار است  در ازای دادن خانه  خود به پناهجویان پول دریافت کند؟  نخست وزیر  توضیحی در اینباره نداده است. شاید باید  خانه را  از قبل آماده می کردند  تا چنین  افکاری بیان نشوند؟  کمبود جا برای  مهاجران همیشه محسوس بوده است».

به علت عدم هر گونه خبر جدیدی در این باره،  شاید بتوان باور کرد که  عید کریسمس  سال جاری  برای  پناهجویان در فنلاند خوش باشد و سیپیلیا  به وعده خود وفا کند. تا کنون هیچ کس چنین هدیه سخاوتمندانه ای از  نخست وزیر این  کشور  دریافت نکرده بود!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала