روبات های آرتیست

© AP Photo / Eugene Hoshikoصد روبوت کوچک در حال هنرنمایی
صد روبوت کوچک در حال هنرنمایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شو « شهر روباتی آمستردام» نمایشنامه ای در باره عشق دو قلب مکانیکی است.

در سالهای اخیر  در کشورهای مختلف جهان  نمایشنامه های فوق العاده جالب  تئاتری با شرکت روبات ها روی صحنه می روند.  چنین نمایشی نیز در روسیه  معرفی شده است.  شو   تئاتری   RobotsCityAmsterdam نام دارد و در  مرکز مسکو در فروشگاه مرکزی اسباب بازی نمایش داده می شود.  آنا اورالووا  خبرنگار « سپوتنیک» در باره  استفاده از  فناوری های علمی در  هنر  و تنظیم نمایشنامه روباتی گزارش می دهد.

 شو « شهر روباتی آمستردام»  نمایشنامه ای در باره  دوستی و  همکاری بین  روبات و  انسان،  عشق دو  قلب مکانیکی است.  اکنون در روسیه 4 آرتیست  و 11 روبات آرتیست  کار می کنند که در فرانسه، کره ، روسیه، آمریکا و چین ساخته شده اند.  نقش اول  را روباتی به نام «  نائو» ایفا می کند  که ساخته شرکت فرانسوی « آلدِباران»  است که  چندی پیش  به  شرکت ژاپنی  « سافت بانک»  پیوست.  روبات « نائو»  در سفینه  فضایی  به یک سفر فضایی می رود  و به سیاره ای می رسد که در آنجا  نمایندگان دیگر « هوش مصنوعی» ساکن هستند. « نائو» طی سفر  با دو روبات — آندروید آشنا می شود — روبات  گوشه ای  شکل  کره ای  به نام «  تیتان»  که شرکت «  روبوبیلدر»  ویژه این نمایشنامه ساخت و روبوت بزرگ سفید  « InMoov »  که توسط  مهندسان  دفتر  فضایی به نام « خرونیچِف» روسیه ویژه این نمایشنامه ساخته شده است. پروژه « InMoov» طرحی آزاد است و  هر علاقمندی می تواند  با کمک نقشه سه بعدی ساخت روبات که در  اینترنت درج شده است، روبات خود را  بسازد.  تهیه کنندگان نمایشنامه به خبرنگار « سپوتنیک» گفتند که  روبات InMoov در پایگاه فضایی « بایکانور»  در آزمایش   های فضایی شرکت داشته است.

روبات — آرتیست  می رقصد،  لباس پرو می کند و حتی چنگ  را با سیم های لیزری می نوازد.  هر یک از حرکات  روبات  و هر چرخش دست  و یا سر آرتیست  و بدن آن  نتیجه زحمات  زیاد تیم  برنامه نویسان روسیه به ریاست  تاتیانا  ولکووایاست. وی ریاست  بخش Research and Development компании RobotsCityAmsterdam را عهده دار است. چند روز صرف  طراحی یک صحنه  می شود. در این نمایشنامه صدها صحنه وجود دارد.

—  ما می خواستیم روبات ها اینتراکتیو باشند و  با جمعیت معاشرت کنند و کلمات جداگانه  و چهره ها را  تشخیص بدهند..اما اینها برنامه های آینده هستند.  اکنون تمام صحنه هایی که توسط ما  تنظیم شده اند با  شرکت هنرپیشگان تمرین شده اند.  این فرایند شبیه  کار مجسمه ساز و با  انیمیشن است.  ما  کادرهای حرکت آنها را حفظ   و ضبط می کنیم و به این ترتیب یک صحنه کامل نمایش درست می شود.  بعد کافیست فقط یک دکمه فشرده شود تا روبات  تمام صحنه را بازی کند…شاید بپرسید آیا ساخت  صحنه ها برای روبات دشوار است؟  بهتر است بگوئیم  کاری طولانی است.  باید دید  این صحنه ها  چگونه  به نظر می آیند و به توصیه های کارگردان توجه کرد.  دشواری کار در ساخت  روبات های جدید است…

پروژه « روبات شهر آمستردام»  به عنوان یک شو  فناوری عالی  طراحی شده است  که بتدریج به  یک آزمایشگاه علمی  مبدل می شود که بر اساس آن مهندسان  نه تنها  دست به تحقیق  و تعمیر می زنند  بلکه به برنامه ریزی روبات ها می پردازند که توسط  شرکت های مختلف تولیدی  ساخته شده اند. مهندسان  سعی می کنند  مسائل  بزرگی مانند  ساخت «  مغز ابری»  را حل و فصل کنند  که وجود آن برای  هدایت  دستگاه های زیادی ضروری است.

یکی دیگر از جهات  فعالیت شرکت، طراحی سناریو  برای استفاده روبات ها در زندگی روزانه است. آیدار کوژاخمِتوف 46 ساله  تهیه کننده  و  بنیان گذار شرکت «  روبات های شهر آمستردام»  دارنده جوایز  افتخاری در ازای ادای سهم در  رشد و توسعه  انجمن انفورماتیک  انستیتوی  بین المللی  انفورماتیک  وابسته به سازمان ملل،  معتقد است حالا که  فناوری روباتی  در  کشورهای زیادی به عالی ترین سطح رسیده است باید بهتر با روبات ها آشنا شد.

—  اگر  نمی خواهیم در آینده با خطرات زیادی مواجه شویم کل جامعه باید به روبات ها توجه کند.  این کار فقط در صورتی امکان پذیر است که ما — آدمها از روبات ها در زندگی روزانه خود استفاده کنیم.  اگر  توسعه  و تکامل « هوش مصنوعی»  و فناوری روباتی را فقط  مختص متخصصان بدانیم ، به احتمال زیاد فقط از روبات های نظامی برخوردار خواهیم شد که برای انسان خطرناک خواهند بود.  کل بشریت باید  به توسعه و تکامل فناوری روباتی جلب شود..»

 هم اکنون روبات ها  با موفقیت  در  مسابقات  فناوری روباتی شرکت دارند ، فوتبال و بوکس بازی می کنند.  اما بهرحال مردم از روبات ها می ترسند.  تئاتر به رفع این ترس کمک خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала