پيش‌بيني گاردين از نامزدهاي احتمالي برنده صلح نوبل ٢٠١٥: ظريف و كري يا پاپ؟

© AP Photo / Fernando Vergaraپيش‌بيني گاردين از نامزدهاي احتمالي برنده صلح نوبل ٢٠١٥/ ظريف و كري يا پاپ؟
پيش‌بيني گاردين از نامزدهاي احتمالي برنده صلح نوبل ٢٠١٥/ ظريف و كري يا پاپ؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برنده جايزه صلح نوبل ظهر جمعه به وقت ايران اعلام خواهد شد تا گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي در اين خصوص پايان يابد. تجربه نشان داده است كه كميته اين جايزه با مرموز بودنش در ارايه هرگونه اطلاعات درباره «پيروز صلح جهان» اين توانايي را دارد تا دست به انتخاب‌هاي عجيب بزند؛ مانند انتخاب باراك اوباما آن هم در حالي كه تنها چند ماه از به قدرت رسيدنش گذشته بود.

به گزارش ايسنا، روزنامه گاردين در گزارشي در آستانه انتخاب برنده جايزه صلح نوبل نوشت: همين بس كه بدانيد اين كميته در ماه مارس درگير يك كودتاي داخلي غيرقابل پيش‌بيني شد و رييس پنج ساله آن اخراج و يكي از اعضاي حزب محافظه‌كار نروژ جانشين او شد. همين مساله نشان مي‌دهد كه انتخاب روز جمعه دست‌كم از سوي نروژي‌ها به دقت مورد پيگيري قرار مي‌گيرد. در زير برخي گزينه‌هاي دريافت جايزه صلح نوبل امسال را بررسي مي‌كنيم.

پاپ فرانسيس

پاپ فرانسيس آرژانتيني پس از دست گرفتن قدرت در واتيكان نقشي كليدي در ازسرگيري روابط امريكا و كوبا ايفا كرد.

سفر موفقيت‌آميز او به هر دو كشور طي ماه گذشته و اظهارنظرات جالبش درباره علل نابرابري اجتماعي و تغييرات آب و هوايي هم شانس پاپ را براي پيروزي افزايش داده است. از ويژگي‌هاي رهبر كاتوليك‌هاي جهان مي‌توان به محبوبيت عمومي، رفتار دوستانه و انعطاف‌پذيري در برخي مسائل اشاره كرد. از آن طرف اما ديدار پاپ فرانسيس با كشيش تندروي ايالت كنتاكي و همچنين صحبت كردن با يكي از دانش‌آموزان اسبقش چهره وي را لكه‌دار كرده است.

آنگلا مركل

صدراعظم آلمان به تازگي و پس از باز كردن درهاي كشورش به روي پناهجويان به يكي از گزينه‌هاي به دست آوردن جايزه صلح نوبل تبديل شده است. تصميم مركل براي ورود بيش از
٨٠٠ هزار تن از آوارگان سوري به كشورش، ژستي تاثيرگذار بود كه واكنش ساير سران كشورهاي اروپا را برجسته‌تر كرد.

همزمان با تاثير احساسي تصميم مركل و ناميده شدن پيروز نوبل از سوي برخي، بعضي ديگر اين تصميم وي را عامل تنش و اختلاف بين كشورهاي ميزبان پناهجويان مي‌دانند. راه‌آهن اتريش به حالت تعليق درآمده و كنترل مرزي جديدي در برخي مناطق جهت مقابله با موج مهاجرت ايجاد شده است. در اين ميان كشوري چون يونان كه از بازي اقتصادي با دولت آلمان دلخوشي ندارد، بي‌ترديد از اين انتخاب خرسند نخواهد شد.

جان كري و محمدجواد ظريف

پيش از اينكه بحران مهاجرتي اروپا در تابستان به اوج خود برسد، وزراي خارجه ايران و امريكا محتمل‌ترين گزينه به دست آوردن جايزه صلح نوبل بودند. اين دو مقام دولتي با گذراندن بيش از دو سال ديپلماسي فشرده سرانجام توانستند در پرونده هسته‌اي ايران به توافقي دست يابند؛ مساله‌اي كه پيش از آن غيرممكن به نظر مي‌رسيد.

طي شب‌هاي بي‌شمار مذاكره در شهرهاي مختلف اروپايي، شب‌هايي كه در طول آنها كري و ظريف، نماينده دو كشور متخاصم بيش از هر مقام خارجي ديگري با يكديگر وقت گذراندند، اين دو مرد توانستند بر پيچيدگي‌هاي بي‌اندازه اين مساله غلبه كرده و در مقابل منتقدان هر دو كشور ايستادگي كنند.

اين توافق توانست در شوراي امنيت سازمان ملل و پارلمان هر دو كشور بررسي شود. اين توافق پيروزي ديپلماسي بود و به گفته برخي، از وقوع جنگ ديگري در خاورميانه جلوگيري كرد. از سوي ديگر اما اين توافق هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است و همچنان هدف انتقاد جمهوريخواهان و رژيم صهيونيستي است.

موسي زراي

اين كشيش اريتره‌اي براي آوارگان كشورش مركز كمك‌رساني ايجاد كرد. او همچنين يكي از مدافعان حقوق پناهجوياني است كه با فقر و فلاكت در اروپا زندگي مي‌كنند. اگر كميته نوبل به دنبال يك قهرمان براي همه باشد زراي مي‌تواند آن گزينه باشد.

دنيس موكوگ

اين دكتر زنان كنگويي سال‌هاست كه به دليل كمك‌هايش به قربانيان تجاوز در كشورش مورد توجه كميته صلح نوبل است. او در سال ٢٠١٤ برنده جايزه ساخاروف پارلمان اروپا شد. آيا جايزه بعدي صلح نوبل، او خواهد بود؟

ويكتور اوچن

اين فعال ٣٣ ساله از درگيري‌ها و ناآرامي‌هاي شديد شمال اوگاندا جان سالم به در برده در حالي كه كشته شدن برادر بزرگ‌ترش را به دست گروه شورشيان شاهد بوده است. او شبكه جامع جوانان آفريقايي را براي كمك به كودكان قرباني براي بازگشتن به زندگي راه‌اندازي كرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала