خانه تکانی قطبی

© Sputnik / Valeriy Melnikovمأموریت قطبی « کارا-زیما2015»روسیه
مأموریت قطبی « کارا-زیما2015»روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارهای پاکسازی قطب در سال 2011 میلادی آغاز شد.

قطب یکی از  جهات اولویت دار  فعالیت انجمن جغرافیای روسی است. از سال 2010 میلادی برنامه « خانه تکانی قطب» به مورد اجرا گذاشته می شود که هدف اصلی آن پاکسازی  سواحل اقیانوس منجمد شمالی از تمام وسایلی است که در دهه 1990  در آنجا باقی گذاشته شدند —  گریس، تکنیک آلات،  تجهیزات  و  آشغال های فراموش شده.

کارهای پاکسازی  در  سال 2011 میلادی آغاز شد. در آن زمان  سطح  آلودگی جزیره « زمین الکساندر» که جزئی از  مجمع الجزایر  «  زمین فرانتس — یوسف» است ارزیابی شد.  پس از آن در سال 2012 کارها سریعتر پیش رفت  و جزیره  « زمین السکاندر»  کاملا از آشغالها پاکسازی شد.  مقیاس پاکسازی  شگفت آور است، 47 هزار و 500 بشکه  فولادی  به وزن کل 2000 تن جمع آوری  و پاک  و پرس شدند. بعلاوه  بیش از یک و نیم  تن گریس از بشکه های قدیمی خالی و بطور موقت در جای دیگری انبار شد، بیش از 4000  تن  انواع مختلف آهن پاره جمع آوری  و پرس شد و  تقریبا 5000  تن از  فضولات مختلف  نیز جمع آوری شدند.  مقیاس کارهای انجام شده باعث شگفتی کل جهان شد.

یوری سیچِف  رئیس بنیاد قطب در این خصوص گفت: تجربه نشان داد که این کاری گران قیمت  و  بسیار سخت است که به وضع هوا  و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد  که  دائما باید آنها را در نظر گرفت  و هرازگاهی انجام آن فوق العاده دشوار است.  پاکسازی قطب تحت سرپرستی و حمایت وزارت  منابع طبیعی  و اکولوژی انجام می شود ، وزارت دفاع نیز فعالیت  شدیدی در این زمینه دارد، زیرا   بطور فعال  کارهای  ایجاد زیر ساخت  خود در قطب را آغاز کرده است  و  در محلی کار می کند که  تأسیسات  وزارت دفاع اتحاد شوروی  در آنجا مستقر بود و اکثر فضولات  در آنجا انبار شده بودند.  در دوره  مقابله  پیمان ورشو  و ناتو ، تأسیسات زیادی در قطب بنا شده بودند که  اوایل دهه 1990 میلادی  متروکه شدند و خطر جدی برای  محیط زیست  بودند. نابودی فضولات هدف اصلی  دفاع از قطب  بود که تلاش زیادی در این رابطه انجام شد.

 در سال 2013 کارهای پاکسازی ادامه یافتند.  مقیاس کارها در پاکسازی قطب نشانگر ذینفعی روسیه در این اراضی  و تمایل کشور در انجام تحقیقات و پژوهش های  بزرگ مقیاس در آنجاست.  روسیه جزو سه کشوری است  که فعالانه  در رشد و تکامل قطب  تلاش می ورزد.

الکساندر گوسییف  رئیس انستیتو برنامه ریزی  استراتژیکی  در این خصوص گفت:  سه کشور  آمریکا، کانادا و روسیه فعال ترین کشورها در  قطب هستند.  نروژ نیز فعالیت  کافی  در قطب دارد  و  دائما  نسبت به دماغه « لومونوسف» ادعای ارضی می کند.  هر چند این دماغه فاصله زیادی از  سواحل نروژ دارد. کانادا نیز مدام خواهان بررسی  تعلق دماغه « لومونوسف» به روسیه در  جلسات سازمان ملل است ، زیرا  عرض های  شمالی قطب  در واقع  هنوز به کسی تعلق ندارد. طبیعتا در چنین وضعی باید  این اراضی تقسیم شوند  و  بخش های آن  به نام کشورهای مشخص به ثبت برسد.  همانا به این دلیل  ابتکاراتی در  رابطه با این فرایند  جریان دارد. این ابتکارات طی 20 سال است  که  مطرح می شوند.  اما از سال 2001 میلادی فعال تر  شدند.

اما کارهای پاکسازی مرحله فینال است و حال باید  با دقت به بررسی  وضع زیست محیطی  آن اراضی پرداخت.  همانا به این دلیل  یکی از  نقشه های اصلی —  ارزیابی کلی و جامع  وضعیت اکولوژیکی در  تمام  مناطق و بخش های بزرگ  قطب است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала