ایران تقاضای اعراب درباره توقف فعالیت اقتصادی در جزایر سه گانه را رد کرد

© AFP 2023 / Atta Kenareایران تقاضای اعراب درباره توقف فعالیت اقتصادی در جزایر سه گانه را رد کرد
ایران تقاضای اعراب درباره توقف فعالیت اقتصادی در جزایر سه گانه را رد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران تقاضای اتحادیه عرب درباره توقف فعالیت اقتصادی و نظامی در جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، واقع در خلیج فارس را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری"ایرنا"، خانم مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت:" تکرار مواضع مداخله جویانه در قبال حاکمیت ایران بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی هیچگونه تاثیری بر واقعیت های موجود حقوقی و تاریخی ندارد و این جزایر بخش لاینفک سرزمین ایران است".
مرضیه افخم در واکنش به بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره و اتهامات و ادعاهای مطروحه درباره جمهوری اسلامی ایران گفت: "تمامی اقدامات انجام گرفته در این سه جزیره در چارچوب حقوق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است".
بیانیه تهران در پاسخ به قطعنامه صادره در 144 اجلاس شورا اتحادیه عرب ایراد شده که روز 13 سپتامبر در قاهره تشکیل شد و در آن ایران به متوقف کردن احداث آبادی ها برای شهروندان خود در جزایر سه گانه ، امتناع از برگزاری رزمایش ها در این جزایر فراخوانده می شود که به ادعای اعراب متعلق به امارات عربی متحده هستند.
این واقعیت که مطالعات زمین شناسی وجود معادن بزرگ نفت در جزیره ابوموسی را نشان داد، به اختلاف اعراب و ایران بر سر مالکیت جزایر سه گانه حدت خاصی می بخشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала