حفظ جانوران کمیاب

© AP Photo / Courtesy of Mary Sage, Joseph Napaaqtuq Sage, Fileخرس سفید
خرس سفید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خرس سفید بزرگترین جانور وحشی روی زمین است .

انجمن جغرافیای روسی از  تمام طرح ها و پروژه  هایی که در جهت  حفظ جانوران کمیاب پیاده می شوند  حمایت می کند. خرس سفید، ببر آموری ، یوزپلنگ خاور دور ، نهنگ سفید و دیگر جانوران  در فهرست  جانوران کمیاب  قرار دارند.

به ارزیابی  اتحادیه بین المللی  حفظ طبیعت  در جهان 25000-20000 خرس سفید به ثبت رسیده است. خرس سفید بزرگترین جانور وحشی روی زمین است و در سواحل اقیانوس  منجمد شمالی ساکن است.  هم اکنون خرس های سفید  مجبورند برای  ادامه حیات مبارزه کنند  — گرم شدن اقلیم  زندگی آنها را با خطر مواجه می سازد.  کاهش مساحت  یخ دریاهای قطبی  و  تغییر  ساختار یخی  باعث آن می شود که خرس های سفید بالاجبار زمان بیشتری  در  سواحل  و جزایر بگذرانند. آنها در سواحل  نمی توانند  فک هایی را که در  یخ های دریایی زندگی می کنند شکار کنند و این امر نهایتا به گرسنگی خرس ها منجر می شود.  بعلاوه خرس سفید طعمه شکارچیان می شود.

نیکیتا آوسیانیکوف  دکتر علم  زیست شناسی ، جانور شناس  و قطب نورد در این خصوص گفت: هم اکنون سالانه  حدود 1000 خرس سفید  در سراسر جهان  شکار می شود. اگر در باره  شمار  جهانی خرس ها و نه  شمار خرس ها در منطقه خاص جغرافیایی صحبت شود، مرگ و میر خرس ها به مراتب بیشتر از زاد و ولد این جانوران است.  بطور کلی  شمار خرس ها کاهش می یابد. در این صورت کشتن حتی یک خرس  سفید ضرر  جبران ناپذیری است.  مسأله در این است  که عوامل  و تأثیرات چندی  وجود دارند که در مجموع  تأثیر  متقابل می گذارد. هر عامل  تأثیر عامل دیگر را افزایش می دهد. وقتی صحبت از حفظ خرس سفید می شود، باید  موراتریوم شکار این جانور در سراسر جهان برقرار شود و باید برای خرس سفید امکانی ایجاد کرد  تا این جانور بتواند با استفاده از توانایی بیولوژیکی خود ، این دوران سخت  و حتی  دوران طولانی  تغییر اقلیم  و آب شدن یخ ها را  پشت سر بگذارد.

  انجمن  جغرافیای روسی از سال 2011 میلادی  از پروژه « یوز پلنگ  خاور دور» حمایت می کند.   تحت حمایت این انجمن،  اطلاعات زمین شناسی، دنیای گیاهی  و  جانوران  آنجا برای  ساخت مدل  دیجیتالی  پارک ملی «  زمین  یوزپلنگ» جمع آوری شده است.  کارهای جدی در رابطه با شمارش این  جانوران  انجام می شود.

ولادیمیر کرِوِر هماهنگ کننده  برنامه  حفظ  تنوع بیولوژیکی  بنیاد جهانی  طبیعت وحش  در این باره گفت:  یوزپلنگ خاور دور  کمیاب ترین جانور  روی زمین است.  تا چندی پیش تعداد رسمی آنها  40-35 رأس بود. اما  اطلاعات   سال جاری  نشان داد که زحمات  سال های اخیر بی نتیجه نبوده  و  شمار یوزپلنگ ها  اکنون به 60 رأس رسیده است.  طی سال های اخیر  مهمترین گام برداشته شده است — ایجاد پارک  بزرگ  ملی « زمین یوزپلنگ» که  75 درصد آن  در  خاک روسیه  واقع است.  این پارک   تحت حفاظت شدید قرار دارد. هم اکنون از وسایل  و روش های جدید  مطالعه رفتار و شمارش یوزپلنگ ها استفاده می شود.  در این پارک دوربین هایی نصب شده اند که بطور اتوماتیک کار می کنند  و  دستگاه های دیگری  که  نسبت به عبور جانور از نزدیکی آنها واکنش نشان می دهند.  در نتیجه آلبوم عکس درست شده است.

انجمن جغرافیای روسی  به همراه  نهادهای علمی دیگر  و متخصصان پارک ملی  کارهایی در رابطه با  مطالعه و حفظ « ببر آموری»  به انجام می رسانند.  96 درصد ببر آموری  در  خاور دور روسیه ساکن هستند. در سال 1947 میلادی ، ببر آموری تحت حمایت  قرار گرفت و در اتحاد شوروی  شکار این جانور  ممنوع شد.  اما پس از فروپاشی اتحاد شوروی  زندگی برای ببر آموری سخت شد.

— در دهه 1990  میلادی  شکار غیر قانونی خطر جدی برای ببر آموری بود.  زیرا فروپاشی اقتصاد در خاور دور  موجب افزایش قاچاق  و شکار غیر قانونی این جانور شد.  ببر ، دقیقتر گفته شود اعضای  بدن آن  در طب شرقی از تقاضای زیادی برخوردار است.  فرض می شود که سبیل، ناخن  و  دیگر  قسمتهای بدن ببر آموری  درمان  همه دردهاست.  از اینرو بیکاران  به جنگل ها حمله ور شدند. تا پایان دهه 1990 میلادی  سالانه تا 80  ببر شکار شد که  کل تعداد آنها 500 رأس بود.  چنین آهنگ  شکار غیر قانونی ببرها باعث  کاهش سریع   تعداد ببرهای آموری شد.

  هم اکنون  در سطح عالی به مسأله ببر آموری  رسیدگی می شود.  در سال 2010 میلادی  در سنت پطربورگ همایش بین المللی  ببر  برگزار شد  که در  آن تمام کشورهایی که ببر ها در آنجا ساکن هستند  هدفی را در مقابل خود قرار دادند که تا سال 2022 میلادی  یعنی در دوره 12 ساله  تعداد ببرهای جهان دوبرابر شود.  در روسیه  مسأله دوبرابر کردن ببرها مطرح نیست. تعداد  ببر های ساکن در روسیه 530-500 رأس است.

کارشناس روس متذکر شد که کارهای  مربوط به حفظ جانورانی که نامشان وارد کتاب سرخ  شده است  توجه خاص و نظارت دائمی  طلب می کند.  اما  از همین حالا می توان نتایج  را مشاهده کرد: تعداد جانورانی که دیروز  در مرز  نابودی کامل قرار داشتند  بتدریج افزایش می یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала