گزارش و تحلیل

پناهندگان سوریه در برزیل

© AP Photo / Sebastian Rich/UNICEF via APفراریان سوری
فراریان سوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کشورهای آمریکای لاتین برنامه کمک به فراریان پیاده می شود.

به نوشته  نشریه برزیلی « Estadão »  2077 نفر سوری از آغاز  درگیری   در سوریه  از مقام پناهنده  در برزیل برخوردار شدند.

دو  سال پیش  پس از آنکه  کمیته  ملی  در امور فراریان (سوناره)  وابسته به  وزارت  دادگستری برزیل  مقررات  ویژه  تسهیل  روند صدور ویزا  برای فراریان  سوریه را  به اجرا گذاشت،  کشور برزیل یکی از  کشورهای پرتقاضا برای  فراریان اجباری شد.

 به گزارش « سوناره»  تعداد ویزاهایی که به فراریان سوری  داده شده است  مساوی با تعداد  ویزا به شهروندان  اروپای جنوبی است.  مطابق با  آمار اروپا،  1335 نفر سوری   بطور قانونی در اسپانیا  و 1005 نفر  در ایتالیا و 15 نفر در پرتغال  اقامت دریافت کرده اند.

بتو واسکونسِلوس  سخنگوی «  سوناره»  در این باره گفت: «  علاوه بر موضوع انسانی  که انگیزه کافی برای  پذیرش این افراد است ، برزیل  تعهدات بین المللی  خود را  در چارچوب قوانین داخلی به انجام می رساند. یعنی به کسانی پناه می دهد که به آن نیاز دارند».

سوناره در روز 21 سپتامبر  در جلسه ای  تصمیم تمدید و یا  لغو مقررات جدید  تسهیل  روند دادن ویزا به فراراین  را  اتخاذ خواهد کرد (  اعتبار این قانون  به سال 2013 میلادی   23 ماه سپتامبر به پایان می رسد).

شایان ذکر است  که در  دیگر کشورهای آمریکای لاتین  برنامه کمک  به فراریان از کشورهای دچار جنگ داخلی پیاده می شود.  به عنوان مثال، در آرژانتین  از سال 2014 میلادی   « برنامه دولتی سوریه»  (که  چندی پیش  تمدید شد) اجرا می شود.  مقامات شهر  « پیلار» واقع در بخش مرکزی  کشور  آمادگی شهر  17 هزار نفری  برای پذیرش 50 فراری سوریه  را اعلام کردند که خارج از برنامه  دولتی است.

 شیلی نیز  در رابطه با پذیرش  فراریان  سوریه ابراز آمادگی کرد.

در اروگوئه که قبل از دیگر کشورهای آمریکای لاتین 42 فراری سوریه  را پذیرفته شدند  و سرمشقی برای  دیگر کشورها شد ، شایعه ای در روزهای تعطیل  گذشته پخش شد  دال بر اینکه  جوزه موخیکا رئیس جمهور سابق  پس از  مشورت با  همسرش لوئیسا توپولانسکی  به کمیساریای  عالی سازمان ملل  در امور فراریان  اعلام کرد، حاضر است  100 کودک یتیم  سوری را  در خانه خود بپذیرد.  هنوز این خبر در  سایت  اداره کمیساریای عالی  سازمان ملل  درج نشده است اما در شبکه های اجتماعی  مورد تفسیر زیاد قرار می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала