تلاش جمهوری خواهان در کنگره آمریکا برای رد کردن توافق هسته ای با ایران

© Photo / Ttarasiukتلاش جمهوری خواهان در کنگره آمریکا برای رد کردن توافق هسته ای با ایران
تلاش جمهوری خواهان در کنگره آمریکا برای رد کردن توافق هسته ای با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بحث درباره پیش نویس قطعنامه رد توافق حاصله پیرامون برنامه هسته ای ایران را به تعویق انداخته اند. این مطلب را کوین ماکارتی، رهبر اکثریت جمهوری خواه در این مجلس پس از نشست در بسته چهارشنبه برای بررسی اقدامات مخالفان معامله هسته ای با تهران به خبرنگارن اعلام کرد.

در حال حاضر مخالفان معامله هسته ای با تهران دارای تعداد کافی آرا در دو مجلس کنگره برای رفع وتوی احتمالی قطعنامه رد این توافق توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیستند. جمهوری خواهان در این رابطه تصمیم گرفته اند سه سند دیگر در راستای برهم زدن توافقات حاصله روز 14 ژوئیه با ایران در وین تهیه کنند. به گفته ماکارتی، این اسناد "ادامه بحث ها در کنگره آمریکا درباره درباره توافق هسته ای با ایران ، ممنوعیت لغو تحریم ها علیه ایران و رای گیری درباره حمایت از معامله هسته ای را در نظر می گیرند".
مخالفان توافق با تهران دارای مواضع بسیار محکمی در مجلس نمایندگان کنگره هستند اما در مجلس سنا 42 نفر از 100 سناتور حمایت خود از این توافق را ابراز کرده اند و این به معنای آن است که قطعنامه تهیه شده توسط جمهوری خواهان در آنجا اکثریت معتبر دو سوم آرا را به دست نیاورده و شاید اصلا به رای گیری گذاشته نشود.درست یک هفته تا زمان تصمیم گیری نهایی کنگره آمریکا درباره توافق گروه "1 +5" و ایران باقی مانده است چون مهلت 60 روزه تعیین شده توسط کنگره برای مطالعه این توافق روز 17 سپتامبر به پایان می رسد.
تهران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) روز 14 ژوئیه در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها به تصویب برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) منجر گردید که اجرای آن باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала