اتاق عقیق

© REUTERS / Kacper PempelТелевизионная команда готовится к съемке материала о поисках нацистского "золотого поезда" в окрестностях польского города Валбжих
Телевизионная команда готовится к съемке материала о поисках нацистского золотого поезда в окрестностях польского города Валбжих - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت دفاع ملی لهستان در حال بررسی احتمال کشف «قطار طلایی» در منطقه خود می باشد.

این قطار اواخر جنگ جهانی دوم بدون هیچ ردی مفقود شده است. این قطار در گروهان آلمان بود و احتمالا با خود اشیای هنری و بسیار گران قیمت، اسلحه و آرشیو حمل می کرده است. یاتسک سونتا سخنگوی وزارت دفاع لهستان روز سه شنبه در این رابطه سخن گفت. هنوز اطلاعات درباره محل قرار گرفتن این قطار و بار موجود در قطار رسما تایید نشده است. تام بائویِر نویسنده و روزنامه نگار بریتانیای درباره این قطار به خبرنگار اسپوتنیک می گوید:

«این قبیل قطارها در آن زمان فراوان بودند. اواخر جنگ جهانی دوم نازی ها سعی داشتند بیشترین مقدار غنایم را از کشورهای اشغالی اروپای شرقی به آلمان منتقل کنند. یکی از قطارها در این میان مورد توجه قرار گرفت و نازی ها درباره آن برای نیروهای متحد تعریف کردند. اما تعداد قطارها بیش از این است. اما فعلا مشخص نیست که آنچه رادار در زیر زمین نشان می دهد و مقامات لهستان نیز آن را تکذیب نمی کنند، همان قطار باشد. ما نمی دانیم چه چیزی داخل این قطار است».

این کار فرصتی را برای طرح احتمالات مختلف فراهم آورده است. اطلاعاتی درباره یک قطار کشف شده منتشر شده که احتمال می رود اتاق عقیق یعنی یکی از گنجینه های اصلی روسیه باشد. این گنجینه در سال های جنگ جهانی دوم مفقود شد. متخصصین ارزش آن را بیش از 200 میلیون یورو ارزیابی می کنند.

اولین اخبار درباره احتمال کشف «قطار طلا» طی هفته گذشته از رادیو وراتسلاو منتشر شد. دو نفر از ساکنین منطقه «قطار طلا» را کشف کرده و از مقامات خواستند که یک دهم آنچه که در این قطار وجود دارد را به آنها بدهند.

مساله مالکیت این گنجینه هنوز روشن نیست. در حال حاضر، مدعی اصلی آن لهستان است. اما بحث ممکن است به سطح بین المللی برسد. روزنامه «wPolityce» درباره حقوق مالکیت می نویسد. روبرت سینگر رییس کنگره جهانی یهودیان در نیویورک خاطرنشان می کند که به احتمال زیاد این اشیای گرانقیمت از یهودیان ربوده شده است، به همین خاطر این اموال یا باید به صاحبانش یا وارثان آنها بازگردانده شوند.

به اعتقاد میخاییل اییوف حقوقدان روس و مدافع حقوق بشر، «اموال باید لیست شده و در اختیار کشورهای عضو ائتلاف ضدهیتلر قرار بگیرد. نمایندگان روسیه باید در هنگام فهرست برداری حضور داشته باشند. در حال حاضر، لهستان موظف به دعوت از کارشناسان بین الملل است تا روشن شود که اصلا چیزی در این قطار وجود دارد یا خیر. اگر این اموال از قلمروی کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی خارج شده اند، در آن صورت بار قطار طبق قوانین و حقوق بین الملل باید تحویل روسیه شود».

ارتش سرخ در فصل زمستان 1945 قلعه براسلاو را تحت محاصره گرفت. و آلمان ها تمام آنچه که غنیمت گرفته بودند را پنهان کردند. اما قطار در مسیر خود به سوی والبژی در فواصل بین 61 تا 65 کیلومتری مسیر ریلی مفقود شد. در فاصله نه چندان دوری از آن قلعه کسِندز واقع بود که هیتلر در آن اقامت داشت. در بین صخره ها تونلی چندصدمتری کنده بودند که هدف از این کار مشخص نبود.

آنجی گاییک یکی از تورلیدرهای قلعه «کسندز» به خبرنگار کانال «وستی» می گوید: «این محل بخشی از یک تاسیسات بسیار بزرگ زیرزمینی به نام «ریزِ» است. برخی تونل ها زیر قلعه قرار گرفته اند و شش نقطه زیرزمینی در کوه های اطراف است. احتمالا یک شهر زیرزمینی است که در آن نقاط مذکور به هم می رسند. اما ما هنوز راهی به داخل آن پیدا نکرده ایم. بنابراین ما نگران گنجینه نیستی بلکه نگران اسناد و نقشه هایی هستیم که زیر زمین هستند. این اسناد بیش از طلا ارزش دارند. خاک صخره ای این مناطق به راحتی قابل نفوذ نیست. مورخین لهستانی می گویند: «نیژنایا سیلزیا یک طلای واقعی است، اگر حتی طلاهای هیتلر را در آن پیدا نکنند، چیزی در اعماق این محل پیدا خواهند کرد».

روزهای آخر هفته در والبژی که خط ریلی را در خود جای داده جمعیتی از شکارچیان طلا جمع شده بودند. علاوه بر آنها، در محل احتمالی این قطار، نیروهای پلیس مشغول نگهبانی هستند و کارکنان راه آهن و روزنامه نگارانی از سراسر دنیا حضور دارند.

یِوا کوپاچ نخست وزیر لهستان نیز سعی داشت با شوخی اعتراض خود را نسبت به این مساله نشان دهد. وی خطاب به حاضرین گفت: «ما هنوز قطاری پیدا نکرده ایم، من خودم هم منتظر این قطار هستم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала