تاکید وزیر ارشاد ایران و رییس دومای روسیه بر گسترش روابط فرهنگی

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev  /  مراجعه به بانک تصاویر تاکید وزیر ارشاد ایران و رییس دومای روسیه بر گسترش روابط فرهنگی
تاکید وزیر ارشاد ایران و رییس دومای روسیه بر گسترش روابط فرهنگی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
'سرگئی ناریشکین' رییس دومای روسیه و 'علی جنتی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران چهارشنبه در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب 2015 مسکو، بر لزوم برنامه ریزی گسترده دو کشور برای توسعه هر چه بیشتر روابط فرهنگی همپا و حتی فراتر از دیگر عرصه ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرگئی ناریشکین در سخنرانی افتتاحیه خود با ارزشمند خواندن حضور ایران در نمایشگاه امسال گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو محلی برای دیدار سالانه اهل فرهنگ و ادب از کشورهای مختلف جهان شده است.
وی با ابراز علاقه مندی به توسعه روابط بین ایران و روسیه در تمامی زمینه ها بویژه فرهنگی و ادبی به دلیل پیشینه دو کشور، زمینه های این همکاری را بسیار گسترده خواند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران اصلی افتتاحیه این مراسم، ضمن اشاره به حضور ایران به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو، اظهار داشت: توسعه هر چه بیشتر روابط فرهنگی همپای مناسبات سیاسی اولویت تهران و مسکو است.
وی افزود: برای رسیدن به این هدف، شرکت در نمایشگاه های کتاب بویژه در مسکو با توجه به پیشینه روابط دو کشور و همچنین توانمندی های این عرصه برای تقویت همکاری ها بسیار ارزشمند است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گسترده خواندن حضور ایران در این نمایشگاه، اظهار کرد: با توجه به برنامه برگزاری نمایشگاه های کتاب در کشورهای مختلف جهان، بررسی ساز وکار توزیع بین المللی کتاب اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی افزود:اقدامات و همکاری های تهران و مسکو برای توسعه برگزاری نمایشگاه کتاب باید ادامه یابد زیرا، با وجود گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و دامنه های دیگر استفاده از اینترنت، کتاب جایگاهی ویژه در جوامع دارد.
جنتی با اشاره به اینکه طی سال 2014، 72 هزار عنوان کتاب با بیش از یک میلیارد شمارگان در ایران منتشر شده است، زمینه همکاری های ایران در این حوزه و ترجمه متقابل آثار را گسترده خواند.
وی گفت: ایران و روسیه با قدمتی به طول تاریخ بشریت و تمدنی بزرگ، برای معرفی این ارزش ها راه درازی پیش رو دارند که یکی از این راه ها کتاب است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دو کشور با میراث شاعران و نویسندگانی بزرگ مانند پوشکین، فردوسی، چخوف و نیما یوشیج سبب غنای فرهنگی جهان شده اند.
وی اظهار کرد: در شرایط کنونی که روابط سیاسی ایران و روسیه بی نظیر است، روابط فرهنگی دو کشور در کنار دیگر عرصه ها، از جمله اقتصادی می تواند پویا تر باشد.
جنتی همچنین به امضای توافقنامه های فرهنگی و همکاری در برگزاری رویدادهای فرهنگی به عنوان زمینه مناسب توسعه روابط بین تهران و مسکو اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هر چه بیشتر روابط آمادگی کامل دارد.
در نمایشگاه پنج روزه کتاب مسکو، برنامه های ویژه ای در غرفه فرهنگی ایران برگزار می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала