پوتین، مرکل و اولاند خواستار برقراری آتش بس در اوکراین از یکم سپتامبر شدند

© Sputnik / Nikolay Lazarenkoپوتین مرکل و اولاند خواستار برقراری آتش بس در اوکراین از یکم سپتامبر شدند
پوتین مرکل و اولاند خواستار برقراری آتش بس در اوکراین از یکم سپتامبر شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه روز شنبه در تماس تلفنی به برقراری آتش بس کامل در منطقه دونباس در شرق اوکراین از یکم ماه سپتامبر قرا خوانده و اعلام کردند این اتش بس باید با عقب کشیدن هر چه سریعتر تسلیحات سنگین از این منطقه همراه باشد.

در اعلامیه اداره ریاست جمهور فرانسه گفته می شود:"رهبران سه کشور خواستار برقراری آتش بس کامل در اوکراین از روز آغاز سال تحصیلی جدید در این کشور یعنی یکم سپتامبر شدند. آنها تاکید کردند که رعایت رژیم آتش بس یک لازمه و یکی از تعهدات ناشی در توافقات مینسک است".
به گزارش دفتر مطبوعاتی ریس جمهور روسیه، پوتین در گفتگو با مرکل و اولاند نگرانی خود را در رابطه با گلوله باران ادامه یابنده شهر ها و روستاها در منطقه دونباس از سوی ارتش اوکراین اعلام کرد و بر اهمیت انجام اصلاحات قانون اساسی در اوکراین در همکاری با جمهوری های دونتسک و لوهانسک تاکید نمود. وی آغاز گفتگوی مستقیم میان کییف و دونباش و لغو محاصره این منطقه را به عنوان گام های فوق العاده مهم برای حل درگیری نیز ذکر کرد.
بر اساس این گزارش، رهبران سه کشور همچنین کار گروه نورماندی برای حل بحران اوکراین را مورد بررسی قرار داده و در باره برگزاری نشست جدید این گروه در سطح عالی به توافق رسیدند.

لازم به یاداوری است مساله حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگونی از جمله در چارچوب گروه تماس مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیدار سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد اما این بحران با وجود حصول توافقاتی موسوم به توافقات مینسک در ماه فوریه امسال تاکنون رفع نشده است.
اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی خاص برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک از جمله مهم ترین اصول مصرحه در توافقات مینسک هستند. در این توافقات گفته می شود تمرکز زدایی در اوکراین باید از طریق گفتگو و حصول توافق با نواحی شرق اوکراین صورت بگیرد اما مقامات کییف می گویند قصد ندارند با آنها وارد گفتگو شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала