فروپاشی استراتژی آمریکا

© Fotolia / Wasin Pummarinنمای شهر واشنگتن
نمای شهر  واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجارت « در اکثر مواقع تعیین کننده ماهیت مناسبت بین المللی » است

 به نوشته  اندی  موریموتو  محقق  شورای شیکاگو مناسبات  بین الملل  که مقاله وی در  مجله « دیپلمات» به چاپ رسیده است، پروژه آمریکایی جامعه ترانس — اقیانوس آرام — منطقه تجارت آزاد برای 12 کشور  منطقه آسیا — اقیانوس آرام به استثنای چین،  با خطر فروپاشی  روبرو شده است.

تحلیلگر متذکر می شود  که وزرای بازرگانی که در حال مذاکرات  با کشورها هستند نمی توانند  به توافق برسند.  بدین ترتیب،  توافق پروژه  جامعه ترانس — اقیانوس  آرام ممکن است  از چارچوب زمان نهایی  تعیین شده از سوی مذاکره کنندگان فراتر برود.  دیدارها در زمینه بحث ها در باره اوضاع  در دریای جنوب چین   برگزار می شوند  و  تشدید تشنج در  مناسبات بین پکن و توکیو  و چین و  جزایر تایوان از عوامل  دیگری هستند که مذاکرات را دشوار می سازند.

موریموتو می نویسد: « شکست پروژه  جامعه ترانس — اقیانوس آرام،  ضربه جدی به امکانات  ایالات متحده برای با ثبات کردن اوضاع  انفجار آمیز  ژئوپلیتیکی در آسیا  خواهد بود».  مرگ پروژه  سیگنال  آشکاری  در این رابطه خواهد بود  که واشنگتن فاقد  اراده  سیاسی  کافی برای  رهبری جهانی است.

متحدان منطقه ای واشنگتن از همین حالا در توانایی آمریکا  برای  قبول مسئولیت  شک دارند.   وزیر بازرگانی ژاپن تأسف خود از جریان  مذاکرات در باره ایجاد منطقه  تجارت آزاد در آسیا — اقیانوس آرام را  بدین شکل بیان کرد: « اگر آمریکا اجازه شکست  مذاکرات را بدهد، این امر نشاندهنده آن خواهد بود  که  اعلامیه  دولت اوباما در باره اینکه « آمریکا  بازی  در « منطقه  ترانس — اقیانوس آرام» را بخوبی کنترل می کند ، فقط حرف های پوچ و توخالی است».

به عقیده تحلیلگر، شکست استراتژیکی از این نوع  به دیگر نیروهای منطقه علامت می دهد  که واشنگتن  برخورد جدی زیادی نسبت به  مواضع خود در آسیا مبذول نمی دارد، و در این موقع است که چین و ژاپن می توانند وارد عمل شوند.

فرضیه ای نیز وجود دارد که شکست  پروژه جامعه ترانس — اقیانوس آرام  تأثیر خوبی بر توازن قوا در منطقه خواهد گذاشت: طرفداران این نظریه  می گویند که توافق اگر به امضا برسد  چین را در انزوا قرار داده و  تحریک خواهد کرد  به عملیات جوابیه دست بزند، اما  موریموتو  معتقد است چنین چیزی رخ نخواهد داد. گردش خوب کالا  و قراردادهای چین با کشورهای  آسیا — اقیانوسیه  بعید است  باعث انزوای چین از سوی آمریکا شود.  بعلاوه  مقامات رسمی چین از  دستور روز بازرگانی  متفاوتی برخوردارند — پروژه  جامعه ترانس — اقیانوس آرام برای پکن چندان جذاب نیست، از این رو پکن نسبت به این پروژه  بیطرفی  خود را حفظ می کند  و توجه خود را بر  توسعه  مناسبات بازرگانی   بین کشورهای  عضو آسئان و « کمربند اقتصادی» و « راه ابریشم» متمرکز می سازد.

 به عقیده توماس شلینگف برنده  جایزه نوبل در اقتصاد، تجارت — « در اکثر مواقع  تعیین کننده ماهیت مناسبات  بین المللی » است، از اینرو  با شکست  سیاست تجاری واشنگتن در آسیا  شکست  سیاست  امنیت ملی ایالات متحده  فرا خواهد رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала