فراریان یا طرفداران داعش

© REUTERS / Bernadett Szabo مهاجران در حال عبور از مرز مجارستان و صربستان
مهاجران در حال عبور از مرز مجارستان و صربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرویس های امنیت در بالکان و از جمله در صربستان با اوضاع در خاور نزدیک آشنا نیستند.

الکساندر ویچیچ، نخست وزیر صربستان  متذکر شد  که ارگان های صلاحیت دار  مشخصات 90 درصد  مهاجرانی که وارد صربستان شدند را  بررسی  کردند.  وی مخالف کارزاری است که در چارچوب آن فراریان را  طرفداران احتمالی  سازمان « کشور اسلامی» (داعش) می نامند.  در عین حال، الکساندر  رادیچ تحلیلگر  نظامی  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک»  گفت که  نمی توان مشخصات همه را  بررسی کرد  و  نباید  امکان ورود تروریست ها به صربستان  را نادیده گرفت.

 الکساندر ویچیچ  نخست وزیر و  نبویشا  استفانوویچ وزیر امور خارجه صربستان از همان ابتدا سعی کردند شهروندان را  مطمئن  سازند  که هیچ چیزی آنها را تهدید نمی کند.  آنها اطمینان می دهند که موارد خشونت  در بین مهاجران  تقریبا مشاهده نمی شود و تعداد زیاد مأموران پلیس  بطور دائمی  بر اوضاع نظارت می کنند.

 الکساندر  رادیچ، تحلیلگر  معتقد است حتی اگر  همه چیز بشکل بسیار  عالی سازماندهی شود، نمی توان  از هویت اصلی تمام مهاجران  باخبر شد.  علت آن است که طی مدت کوتاهی  سیل  بیشمار مهاجران از  طریق  صربستان  سعی می کنند خود را  به کشورهای  دیگر اروپا برسانند.

 هیچ یک از  سرویس های امنیت  در  بالکان و  از جمله در صربستان  بطور  کامل  با اوضاع در خاور نزدیک آشنا نیستند.  مأموران  اطلاعاتی  به زبان این  آدمها حرف نمی زنند.  داشتن اطلاعات  کامل ضروری است  تا بتوان با این چالش جدید  کنار آمد.  از اینرو به نظر من،  سرویس امنیت  منطقه،  از جمله، یونان،  مقدونیه، صربستان مهاجران را بدون کوچکترین بازرسی  و بررسی اینکه آیا آنها در آینده برای  کشور خطرناک خواهند بود یا نه از مرز خود رد می کنند.

رادیچ  معتقد است که برای  تمام ساکنان بالکان بهتر است مهاجران هر چه زودتر  به اروپای  مرکزی و شمالی بروند  زیرا حتی اگر در بین آنها تروریست اسلامی وجود داشته باشد، این دیگر مسأله  کشور بیگانه خواهد بود.

 زوران دراگیشیچ،  پروفسور  دانشکده  امنیت  دانشگاه  بلگراد  در این خصوص گفت:

شانس  ورود تروریست های اسلامی همراه مهاجران به  صربستان حداقل است. شهروندان باید به سرویس امنیت کشور اعتماد کنند، زیرا آنها  به تنهایی با  خطر بالقوه تروریسم مبارزه نمی کنند.  توافق بین المللی تبادل  اطلاعات محرمانه  و همکاری سرویس های امینت  و پایگاه داده ها در باره  تروریست های بالقوه  و یا  کسانی که از  اعضای ساختار  « داعش» هستند وجود دارد.  این اطلاعات مبادله می شوند.  بعلاوه  این  نکته باید در نظر گرفته شود که  مهاجرانی که وارد خاک صربستان شده اند  قبل از آن از  یونان و مقدونیه رد شده اند.  سرویس های امنیت این کشورها  بازرسی های دقیقی در مورد آنها انجام می دهند و بعد پلیس صربستان  فراریان  را مورد  بازرسی قرار می دهد.

 به گفته دراگیشیچ،  سازمان های مشکوک  و سازمان هایی  که ثبوت  شرکت آنها در استخدام تروریست ها وجود دارد تحت نظارت شدید  سرویس های  امنیت قرار دارند.  چنین مراکز استخدام در صربستان ، کوزوو و « متوخیو»  و حتی در « بیگ»  نیز وجود دارد.

 آنها از آنچه در انجا رخ می دهد باخبر هستند.  آنها  دائما  هرنوع  تلاش   تماس این افراد با  مهاجران  را  زیر نظر می گیرند و  مراقب هستند  که آنها  با  هیچ یک از شهروندان صربستان  تماس نگیرد.   سرویس امنیت از روند خاصی  برای  کنترل این اشخاص استفاده می کند. از نظر قانونی این  فرایندها محرمانه هستند،  از اینرو  شهروندان ساده از آنها  مطلع نیستند، مثلا از این موضوع که  اعضای  کمیته های مجلس  سرویس  های امنیت را کنترل می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала