فروش جنگنده به ایران

© Sputnik / Vladimir Astapkovichجنگنده های «میگ -29»روسی
جنگنده های «میگ -29»روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنوز زود است از تحویل جنگنده های روسی و چینی به ایران صحبت شود.

سایت تایوانی « wantchinatimes »  در این روزها  خبری  را منتشر کرد  دال بر اینکه  چین و روسیه برای تحویل  جنگنده ها به ایران آماده می شوند.  رادیو « سپوتنیک»  از  واسیلی  کاشین کارشناس نظامی و کارمند علمی  مرکز تحلیل استراتژی  و  فناوری روسیه   درخواست کرد  به ارزیابی این خبر بپردازد.  کارشناس روس معتقد است  که هنوز زود است از تحویل جنگنده های روسی و چینی به ایران صحبت شود.

توافق  در باره برنامه هسته ای ایران  تحریم های  تسلیحاتی در رابطه با ایران را فورا لغو نمی کند.  این توافق  پس از چند سال  در صورت رعایت  شرایط معامله هسته ای از طرف ایران، لغو  تحریم ها  و احتمال تحویل  تسلیحات مطابق با   تصمیم ویژه  شورای امنیت  سازمان ملل  را در نظر می گیرد. چنین تصمیمی  می تواند  از طرف هر یک از  اعضای دائمی آن  از جمله  آمریکا و  بریتانیا  وتو شود.

 ممنوعیت صادرات  جنگنده ها، تانک  و ماشین های نظامی زرهی  و توپ های کالیبر بزرگ  و بالگردهای ضربتی ، خودروهای نظامی  و راکت و  سیستم  موشکی  از جمله   اجزاء تحریم های  تسلیحاتی است که در رابطه با  ایران از طرف شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسیده است.

طی سال های گذشته، روسیه و چین  تصمیمات  شورای امنیت سازمان ملل را  رعایت کردند و در صدد نقض  تحریم ها برنیامدند.  هم اکنون  وقتی  به دشواری  توانستند به توافق برسند  و ایران را از انزوا خارج سازند  به نقض رژیم  تحریم ها  نخواهند پرداخت. زیرا روسیه و چین از نقشه های بزرگی  در رابطه با تعامل  اقتصادی جدی با ایران — کشوری با جمعیت 80 میلیون نفر با سطح بالای    تحصیلات  و قوی ترین  رشته صنعتی در  خاور نزدیک — برخوردارند.  خروج ایران از  فشار اقتصادی غرب،  یک پروژه مهم  استراتژیکی  می باشد که از نظر اهمیت خود  از  سود  دریافتی  معاملات  جداگانه تسلیحاتی  فراتر می رود.

بدین ترتیب هر گونه فانتزی در باره  تحویل  جنگنده  به ایران — خواه J-10 چینی و یا «میگ — 29»  روسیه  در سال های نزدیک  همان فانتزی باقی خواهند ماند.

 بطور همزمان  قطعنامه سازمان ملل  در باره  ممنوعیت تحویل  وسایل نظامی به ایران  فضای  وسیعی برای  همکاری  نظامی — فنی با ایران باقی می گذارد —  تقریبا  تمام انواع  سیستم پدافند هوایی ، سیستم رادار  و  شناسایی  و ارتباطات، کنترل و  وسایل رادیو الکترونیکی.  لغو تحریم مالی از ایران  باعث تسهیل  امضای قراردادها  در  رشته  نظامی — فنی خواهد شد.  بهرحال نباید در باره آمادگی  ایرانی ها  در  امضای فوری قراردادهای  بزرگ در باره خرید  تسلیحات روسی و یا چینی زیاده از حد غلو شود. ایرانی ها  به عنوان مذاکره کنندگان  لجباز و  زیاده از حد سرسخت معروف هستند و  حاضرند سالها برای گرفتن تخفیف در  قیمت تسلیحات  صبر کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала