کلافگی آمریکا

© Sputnik / Ramil Sitdikovعاقبت موشکهای اس 300 به ایران می آیند؛ گفتگو با دکتر محمود شوری
عاقبت موشکهای اس 300 به ایران می آیند؛ گفتگو با دکتر محمود شوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا از موضع خود عقب نشینی نمی کند.

ایران  یک گام دیگر به  دریافت  سلاح های دفاعی پیشرفته  نزدیک می شود.  تهران  اعلام کرد که در هفته آینده  قرارداد  دریافت  سیستم پدافند هوایی  « اس — 300» را به امضا خواهد رساند.  هر چند این معامله  کاملا قانونی است، اما آمریکا  نگرانی خود در رابطه با یکسری  مسائل را پنهان نمی دارد.

سامانه « اس —300» در دست ایران  به معنای آن خواهد بود که  هواپیما های جنگی آمریکا و اسرائیل نتوانند بطور ناگهانی و ناآشکار به حریم هوایی ایران رخنه کرده و تاسیسات مرتبط  با سلاح هسته ای را بمباران کنند.   شبکه تلویزیونی « سی ان ان»  که « اینو تی وی» به اطلاعات آن اشاره کرده است   معتقد است که اگر ابتدا به رادارها و   موشک های « اس —300»  ضربه وارد آید این امر  به ایران هشدار خواهد داد  که حمله ای در دست انجام است. هر چند آمریکا  اعلام می کند  که قرار داد تحویل  این سامانه  با چارچوب  قطعنامه تحریمی  سازمان ملل همخوان است،  اما  وزارت امور خارجه  از موضع خود عقب نشینی نمی کند.

جون کیبری  سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «  ما باید از جزئیات این  معامله  در باره تحویل تسلیحات  آگاه شویم  تا بفهمیم آیا باید  از  مکانیزم های  تحریمی  خاص  خود استفاده کنیم یا خیر».

 مایکل اوهانلون کارمند  انستیتوی بروکلین  در مصاحبه با  شبکه  تلویزیونی  اعلام  نمود که پس از  استقرار  سامانه « اس —300»  در ایران  « "وضع در حریم هوایی ایران متشنج تر خواهد شد" و آمریکایی ها نخواهند توانست خود را از رادارها پنهان کنند.

 سیگنال ها از رادار ها  پخش خواهند شد  که ما  نمی توانیم  آنها را  متوقف و از پخش آنها  جلوگیری کنیم".

شبکه تلویزیونی متذکر شد که دخالت روسیه در اوضاع  اروپا  و خاور نزدیک،  آمریکا را خشمگین می سازد و یادآور شد  که بطور همزمان 5 هزار  نظامی از ناتو و آمریکا  در  بزرگترین رزمایش هوابرد در اروپا  از زمان جنگ سرد  شرکت دارند.

شایان یادآوری است که روسیه و ایران  در سال 2007 میلادی  قرارداد تحویل سامانه  « اس —300» را  به امضا رساندند.  پس از  تصویب  قطعنامه  شماره 1929  شورای امنیت سازمان ملل  که برقراری تحریم ها  در رابطه با ایران  را در نظر می گرفت  اجرای قراردارد  متوقف شد. ایران در جواب به  دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.  اکنون طرفین در حال مذاکرات در باره  پس گرفتن این شکایت هستند.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  در ماه آوریل سال جاری  فرمانی را به امضا رساند که  ممنوعیت بر  تحویل سامانه های پدافند هوایی به ایران را  لغو می کند.

 منبع عالیرتبه  در وزارت امور خارجه روسیه  به « ریانوستی»  اطلاع داد  که معامله  تحویل سامانه  پدافند هوایی  به ایران در سال جاری  به اجرا در خواهد آمد.  وی اطمینان داد که حتما در سال جاری این سامانه تحویل داده خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала