جاده تاجیکستان –قرقیزستان

© Fotolia / Arkady Chubykinنمای شهر دوشنبه - تاجیکستان
نمای شهر دوشنبه - تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان در رفع بحران تجربه چین را بعاریت می گیرد

 تاجیکستان با  کمک توسعه زیر ساخت  بحران را رفع خواهد کرد. در دوشنبه تصمیم  آغاز  بازسازی  جاده اتومبیل رو  اتخاذ شد که  جنوب — شرق جمهوری را به قرقیزستان پیوند می دهد.  مقامات امیدوارند که چنین  برنامه ای نه تنها  کریدور اضافی  به سمت کشور همسایه باشد  بلکه جاهای جدید کار را  ایجاد کند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار  « سپوتنیک» از دوشنبه چنین گزارش می دهد.

مناقصه  ساخت جاده اتومبیل رو  وحدت — راشت — جیرگیتال تا مرز  قرقیزستان  اعلام شده است.  شرکت های داخلی و خارجی می توانند  در این مناقصه شرکت کنند.  20 ماه اوت  آخرین مهلت ارسال تقاضا اعلام شده بود. نام شرکت برنده در این مناقصه  در پایان سال جاری در دوشنبه اعلام خواهد شد.  کارشناسان  متذکر می شوند  که  اجرای این طرح  به تاجیکستان کمک می کند یکی از  مهمترین  کریدورهای  حمل و نقل را  بسازد. بازسازی جاده نیاز به 4 میلیارد دلار دارد.  این جاده  علاوه بر اهمیت  داخلی در کشور از اهمیت  بین الدول نیز برخوردار است.

جمشید  ممدجانوف  کارشناس  گروه تحلیلی «  رشد و توسعه اوراسیا»  تاجیکستان در این باره گفت: جاده وحدت — جیرگیتال برای تاجیکستان اهمیت زیادی دارد.  این جاده  دره « راشت»  را به دوشنبه  متصل می کند  و  امکانی برای ساکنان مناطق کوهستانی فراهم می سازد تا آنها بتوانند محصولات خود را به  پایتخت تاجیکستان  و دیگر شهرهای کشور برسانند. بعلاوه این جاده رساندن بارها  از چین از طریق قرقیزستان را  ممکن می سازد.  هم اکنون اغلب از راه  ترانزیت در افغانستان استفاده می شود.

طول جاده  شوسه بین المللی  دوشنبه — راشت — جیرگیتال 400 کیلومتر است.  در مرحله اولیه، قرار است  بخشی از جاده تعمیر و بازسازی شود.  این جاده در  ناحیه کوهستانی قرار دارد.  در مرحله دوم  کشاندن این جاده تا مرز قرقیزستان از  محل « کارامیک» در نظر گرفته می شود.

هم اکنون دو بخش دشوار  بین « آب گرم» و مرکز شهری « نورآباد»  و بخش « کارامیک» بین  قرقیزستان و  تاجیکستان وجود دارد  که بازسازی نشده است.   اینها بخش های دشوار کوهستانی هستند.  اگر این بخش ها بازسازی شوند،  سطح حمل و نقل  بارها افزایش خواهد یافت.

ساکنان ساده تاجیکستان  بیصبرانه منتظر اجرای این طرح هستند.  برای مردم این پروژه جاهای جدید کار را ایجاد می کند.  تعدادی می توانند به عنوان کارگر  راه سازی استخدام شوند و بعضی ها کافه های میان راه  و مکانیکی   باز خواهند کرد.  در شرایط بحران اقتصادی  این برنامه ها اهمیت زیادی دارند.  به ویژه که تاجیکستان  در مسأله رفع بحران تصمیم گرفت  تجربه چین   را بعاریت بگیرد و روی توسعه زیر بنا حساب  کند.

شریف رازی مزاد  وزیر سابق  اقتصاد تاجیکستان ، نماینده  مجلس تاجیکستان در این باره گفت:

باید جاهای کار ایجاد شود.  وقتی چین طی سالهای 2009-2008 میلادی با  بحران روبرو شد  آنها به توسعه زیر بنای کشور دست زدند.  یعنی پول برای ساخت  جاده ها اختصاص دادند. بدین ترتیب مردم را مشغول کردند.  مهم آن است که تقاضا وجود داشته باشد. برای  اینکه  مردم درآمدی داشته باشند باید پروژه های  مختلف را  به اجرا گذاشت.

دوشنبه بطور فعال  پروژه های  حمل ونقل را  پیش می برد. این انتخاب تصادفی نیست.  جمهوری تاجیکستان سعی می کند از بن بست  ارتباطاتی خارج شود  که به دلیل  مناسبات دشوار با  ازبکستان و بی ثباتی در افغانستان با آن مواجه شده است.  مقامات تاجیکستان  متذکر می شوند که طی سالهای استقلال در  جمهوری بیش از  1700 کیلومتر جاده شوسه بازسازی وتعمیر و ساخته شده اند. در 10 سال آینده  این شاخص  باید دوبرابر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала