سناریوی آخر الزمان

© REUTERS / Eloy Alonsoکارناوال
کارناوال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انسان نیاز به آخرالزمان دارد تا از زنجیر مشکلات رها شود.

خیلی ها سعی می کنند سناریوی آخر الزمان را حدس بزنند. هالیوود  زیباترین  سناریو را پیشنهاد می کند: هر سال  گزینه جدید  آخر الزمان را ارائه می دهد.  با توجه به فروش اینگونه محصولات سینمایی،  ساکنان زمین  با علاقه زیادی به تماشای  فیلم های آخرالزمان می نشینند.

 بازی  ذهن  پایه و اساس  هر یک از این سناریوها را تشکیل می دهد.  انسان از دیر باز  به فکر آن بوده است که پایان  تاریخ حیات زمین چگونه خواهد بود.  تا حدودی انسان بدین ترتیب شارژ می شود و برای مدتی می تواند  مشکلات روزانه خود را  فراموش کند. بعلاوه تمایل به احیای جهان در پشت ایده آخر الزمان  قرار دارد. تفسیر  آزاد تقویم « مایا»  صاف و ساده به ماجرای  آخر الزمان در سال 2012 میلادی دامن زد  که بر طبق آن  21 دسامبر  سال 2012  میلادی  پنجمین سیکل  خورشیدی به پایان می رسد.  اما بعضی ها در  نشان دادن اینکه خود تقویم  نیز به پایان می رسد ذینفع بودند.  شایان ذکر است که اقوام زیادی از اینگونه تقویم ها برخوردارند و اینگونه باورها در بین آنها رواج دارد.

 آلکسی تورچین، آینده پژوه در این باره گفت: این یکی از ایده های اولیه است که در ذهن انسان شکل گرفته و  آن را می توان  در بین اقوام و فرهنگ های متفاوت  مشاهده کرد.  تا حدودی انسان  نیاز به آخرالزمان دارد  زیرا مردم  در  این حادثه  یک نوع رهایی جشن گونه و کارناوالی  از  مشکلات زندگی  را مشاهده می کنند که آنها را به بند و زنجیر کشیده اند.  آنها  این حادثه را به عنوان  گذار به  نوع دیگر زندگی  می بینند. کل ماجرا  در حول سال 2012 میلادی  بشکل یک نوع کارناوال سازماندهی شد.  در واقع ما اصلا نیازی به این چیزها نداریم. زیرا هیچگونه   زندگی جدید زمینی  پس از  وقوع فاجعه وجود نخواهد داشت. آخرالزمان اسطوره ای و  فاجعه واقعی جهان شمول می توانند فرق زیادی با هم داشته باشند.

امروزه  سناریوی نهایی،  چند گزینه را  مورد بررسی قرار می دهد.  فاجعه ژئوپلیتیکی  و یا جنگ هسته ای  بین ابرقدرت ها  و  جنگ فضایی  یعنی جنگ انسان با  موجودات فضایی  به زمینه دوم منتقل شده اند.  درگیری ابرقدرت ها  در این اواخر  به خطراتی تغییر شکل داده اند  که می توانند بحران  اقتصادی و یا سیاسی را برای کل جهان ببار آورند.  مسائل سیستم مالی می توانند به  جنگ های محلی بیانجامند 

سرگی موسکالِف  رئیس پروژه «  فوتورا. رو» در این خصوص گفت: بحران های جهانی اقتصادی وسیاسی و سیستم مالی می توانند   به جنگ های  منطقه ای و محلی  بیانجامند که بعد ممکن است به جنگ های  جهانی فرا رویند.  و اگر ابر قدرت های هسته ای در این جنگ شرکت کنند،  در نتیجه جنگ هسته ای، ممکن است  زمستان هسته ای بروز کند.  این یک واقعیت است. ما همیشه باید  این موضوع را درک  و حس کنیم.

سناریوی  فاجعه بیولوژیکی  که می تواند باعث مرگ  انسان  بر اثر نوعی  ویروس قوی شود  هر چه محبوب تر می شود.  دلایل زیست محیطی نیز می تواند  به نتیجه مشابهی بیانجامند.

آلکسی تورچین در این باره گفت: بیولوژی سنتتیک — یعنی ساخت  ویروس های متنوع  گریپ و یا  ویروس های کاملا جدید  که بتوانند از یک انسان به انسان دیگر منتقل شوند  و موجب بروز اپیدمی شوند  که بتواند بخش بزرگی از ساکنان زمین  و موجودات زنده را نابود کند  محتمل است. این اتفاق ممکن است، زیرا فناوری تغییرات ژنتیک  بتدریج به دست شرکت های خصوصی می افتد و به دلیل  ارزان شدن فناوری  و  تجهیزات سنتز « دی. ان. آی» در جهان رواج پیدا می کند.

 نباید هوش مصنوعی فراموش شود که هر چه بیشتر آن را یکی از مسائل  اساسی آینده می شمارند. هوش مصنوعی می تواند  بخودی خود  به هوشی  برتر از هوش انسان فرا روید.  سپس ، این قدرت جدید می تواند ابتدا تمام اینترنت را تحت کنترل خود درآورد  و  بعد روبوت های هدایت شونده را بسازد.  همه چیز بستگی به آن خواهد داشت که این هوش مصنوعی چگونه برنامه ریزی شده باشد،  هوش مصنوعی می تواند  یا به حل و فصل  مسائل مختلف بشریت بپردازد:  درمان پیری، جلوگیری از مرگ  و رفع ریسک های جهانی و یا به اجرای اهدافی خواهد بپردازد که برای  دستیابی به آن  باید بشریت نابود شود ، مثلا تبدیل زمین به یک  ماشین بزرگ رقمی.

 اما بشریت از سناریوهای کمی برخوردار است  که بتواند  با کمک  رفتار و کارهای خود آنها را به اجرا بگذارد.  محبوبیت  گزینه عرفانی  پیشرفت حوادث  با گذشت هر سال  بیشتر می شود: همیشه نمی توان  از  شر  نیروی ما فوق  طبیعی  خلاص شد.  به عقیده کارشناسان  با اینگونه سناریوها سعی می شود به بشریت  یادآور شود که  امکانات او بی حد و مرز نیست  و  در بین خصوصیات انسان،  انسانیت همیشه  نمی تواند پیروز شود.  بدین معنا  آخرالزمان  قریب الوقوع در درون خود ماست که سربلند می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала