گزارش و تحلیل

دخالت در امور لیبی

© AFP 2023 / Abdullah Domaسرباز ارتش لیبی
سرباز ارتش لیبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقیب «داعش» دست به قیام زد.

شبه نظامیان گروهبندی «داعش»  در لیبی از اواخر  هفته گذشته در حال نبرد با  نیروهای دولتی  بر سر  شهر ساحلی « سیرت» — شهر زاد و بومی  معمر قذافی، دیکتاتور  سابق لیبی هستند. « داعش»  در ماه فوریه  کنترل خود بر این شهر را برقرار کرد  اما در هفته گذشته  به گزارش رسانه های گروهی  که  از حمایت  قبایل محلی  برخوردار است و رقیب «داعش» است دست به قیام زد.  در نبردها بین « داعش»  و  تشکیلات قبیله ای  که  نیروی هوایی لیبی از آنها حمایت می کرد  صدها نفر  از هر دو طرف کشته شدند.  نیروهای دولتی  آشکارا  نمی توانند به پیروزی برسند:  نیروی هوایی  لیبی  از بالگردها و هواپیماهای  قدیمی دوران معمر قذافی برخوردار است.

پس از آنکه اواسط ماه  ژوئیه  شبه نظامیان « داعش»  مجبور شدند  شهر « درنا» واقع در شرق کشور را  ترک کنند  که از ماه نوامبر سال 2014 میلادی  تحت  کنترل آنها قرارداشت،  شهر « سیرت»  مهمترین پایگاه مرزی  واحد لیبیایی   سازمان  تروریستی شد. این شهر از اهمیت استراتژیکی  برخوردار است و  حلقه نهایی  « حلال نفتی»  لیبی است که در آنجا  ترمینال های اصلی نفت،  بنادر  انتقال نفت  و  خطوط لوله نفت  کشیده شده است که از  معادن غنی  بسوی شهر « برقه» ادامه دارند که بخشی  از آن را « داعش» در ماه مارس تصرف کرد.

دیروز  اتحادیه کشورهای عربی به درخواست لیبی  جلسه فوری  در قاهره برگزار کرد  که در آن اوضاع در  « سیرت»  بررسی شد.  محمد الدیری وزیر امور خارجه  لیبی  از «ملل برادر»  کمک خواست  و  نبیل  العربی  دبیر کل  اتحادیه کشورهای عربی  از « کشورهای جداگانه عربی» خواست  به لیبی کمک  نظامی در مبارزه با «داعش» برسانند.  اما شرکت کنندگان بالقوه در لیبی  چندان زیاد نیستند.:  کشورهای عربی  از جمله کشورهای سلطنتی  خلیج فارس،  دلیل خاصی برای  دخالت  در این درگیری نمی بینند.  بعلاوه  بسیاری از آنها  در درگیری های یمن و جبهه سوریه — عراق  شرکت دارند.  فقط کشور همسایه مصر  می تواند از عهده انجام این کار برآید که اوایل سال جاری به  «درنا» حمله کرد و نیروی هوایی چند ضربه هوایی  به مواضع آنها وارد آورد اما مقیاس حمایت مصر مثل  گذشته محدود خواهد بود.

درخواست اصلی  مقامات لیبی  و  موضوع اصلی  نشست دیروز در قاهره  لغو تحریم بین المللی  تحویل اسلحه به لیبی بود که در سال 2011 میلادی وضع شد.  مقامات لیبی که از سوی  جامعه بین المللی برسمیت شناخته شده اند   از زمان سرنگونی معمر قذافی  سعی می کنند به لغو این تحریم نایل آیند.  هم اکنون در کابینه  وزیران لیبی  اعلام می کنند  که  ناتوانی نیروهای دولتی برای  مبارزه مستقلانه با «داعش»  با تحریم  شورای امنیت سازمان ملل  در ارتباط است. در بیانیه مشترک اتحادیه کشورهای عربی  درخواست می شود این تحریم  لغو شود.

ندیم شهادی  کارشناس  خاور نزدیک مرکز  تحلیلی بریتانیا به نام Chatham House در مصاحبه با روزنامه  « کامرسانت» چاپ روسیه  اعلام نمود  که دولت لیبی  که خواهان دریافت کمک   و حمایت است تصمیم گرفته حساب خود را بر  مبارزه با داعش بنا کند و آن را  خطر شماره یک بین المللی می نامد.  اگر تا قبل از سال 2011  برای هر یک از رژیم های منطقه برای دریافت تسلیحات فقط کافی بود اعلام کند که با « القاعده» می جنگد، حالا نوبت خطر «داعش» رسیده است.  فکر نمی کنم در این منطقه  از زمانی که  قبایل جداگانه  « نسبت به  خلافت اسلامی سوگند وفاداری یاد کردند» شرایط تغییر کرده باشد، اما این واقعیت باعث می شود که مقامات لیبی قاطعانه تر درخواست خود را مطرح کنند.

بهر حال  نباید روی لغو تحریم تحویل تسلیحات در آینده نزدیک حساب کرد.  مهمترین  شرط غرب  « تشکیل  دولت توافق ملی در لیبی» است  که آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و  اسپانیا در آستانه تشکیل اجلاس اتحادیه کشورهای عربی  در یک اعلامیه مشترک  در پاسخ به  فراخوانهای مقامات لیبی مورد تأیید قرار دادند.

در این میان، فرایند مذاکرات  که با میانجی گری سازمان ملل در سال گذشته  آغاز شد  فعلا  هیچگونه نتیجه مثبتی ببار نیاورده است.  هر چند مقامات دولتی توانستند  اسلام گرایان را به شرکت  در آخرین نشست  طرابلس جلب کنند.  توافق های حاصله  نیروهای سیاسی در باره « آشتی ملی» که روی کاغذ به ثبت رسیده است باعث تغییر محدود  اوضاع واقعی  در کشور می شود  زیرا حتی یکی از  دولت هایی که بطور فرمال از  گروهبندی های مسلح  حمایت می کند آنها را  تحت کنترل خود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала