وزیر دفاع ایران: قرارداد تحویل اس 300 تا هفته آینده با روسیه امضا می شود

© Sputnik / Valeriy Melnikovصاحبنظر انگلیس: اس-300 مانعی برای حمله احتمالی اسراییل به ایران
صاحبنظر انگلیس: اس-300 مانعی برای حمله احتمالی اسراییل به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران امیدوار است ظرف این هفته یا هفته آینده قرارداد دریافت سامانه های موشکی اس ـ 300 را با روسیه امضا کند.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع ایران ضمن صحبت درباره مذاکرات روسیه و ایران درباره "اس 300"  اعلام کرد: " قرار شد طرف روسی تمامی تغییرات تکنولوژیکی را برای تحویل این سامانه موشکی به جمهوری اسلامی ایران انجام داده و این سامانه را به روز شده تحویل کشورمان دهد".
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: "تمامی مذاکرت در این خصوص انجام و متن قرارداد جدید تحویل این سامانه موشکی تهیه شده که ظرف این هفته یا هفته آینده امضا می شود تا در آینده مشخص سیستم سامانه اس 300 را در اختیار بگیریم".
یاداور می شود سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز 14 اوت اعلام کرده بود:" رئیس جمهور روسیه درباره تحویل اس 300 تصمیم گیری کرده و اکنون جزئیات این مساله مورد بررسی قرار دارد".
قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سامانه های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو کرد.
دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز دوشنبه 13 آوریل با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سیستم های موشکی پدافند هوایی اس-300 را به ایران لغو کرد.
سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала