مکالمات تلفنی آمریکایی ها را برای پیدا کردن عوامل ایران شنود می کردند

© AP Photo / Patrick Semansky, Fileمکالمات تلفنی آمریکایی ها را برای پیدا کردن عوامل ایران شنود می کردند
مکالمات تلفنی آمریکایی ها را برای پیدا کردن عوامل ایران شنود می کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس امنیت ملی آمریکا به جمع آوری گسترده اطلاعات درباره مکالمات تلفنی شهروندان این کشور اشتغال داشت تا نه فقط شبه نظامیان عضو گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) بلکه همچنین عوامل ایران را پیدا کند.

طبق اسناد منتشره از سوی روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز"، آژانس امنیت ملی آمریکا تلاش می کرد با جمع آوری گسترده اطلاعات درباره مکالمات تلفنی شهروندان نه فقط هواداران القاعده و متحدان آن بلکه همچنین عوامل دولت ایران و سازمان های مرتبط با آنرا به دام بیندازد.
"نیویورک تایمز" می نویسد اجرای برنامه جمع آوری گسترده اطلاعات درباره مکالمات تلفنی شهروندان از زمان حکومت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق با هدف پیدا کردن هسته های تروریستی مخفی پس از عملیات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 آغاز شد.
طبق اطلاعات منتشره، منظور آژانس امنیت ملی آمریکا از سازمان های مرتبط با دولت ایران از جمله جنبش شیعه حزب الله لبنان است که در ایالات متحده آنرا تروریستی می دانند.
یادآور می شود ادوارد اسنودن، کارمند سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا در سال 2013 میلادی اطلاعات مربوط به چگونگی اجرای برنامه جمع آوری گسترده اطلاعات درباره مکالمات تلفنی میلیون ها شهروند ایالات متحده را افشا کرد.
اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 ت عدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی تلفنی و اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود از مردم جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала