گزارش و تحلیل

دیدار های روسیه و عربستان سعودی بیشتر شده

© Sputnik / Kirill Kallinikov  /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار های روسیه و عربستان سعودی بیشتر شده
دیدار های روسیه و عربستان سعودی بیشتر شده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز مذاکرات وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی سرگئی لاوروف و عادل الجبیر در مسکو برگزار می شود. این دومین دیدارشان در روز های اخیر است.

یک هفته پیش لاوروف و الجبیر مذاکرات سه جانبه با شرکت جان کری همتای آمریکایی در پایتخت قطر انجام داده و توجه عمده را به طرق حل اختلاف در سوریه را مبذول کردند. لیکن در دیدار دوحه فقط اختلاف طرف ها به ثبت رسید و آنها به تدوین موضع مشترکی در خصوص سوریه نزدیک نشدند.

آمریکا و عربستان بر استعفای بشار اسد پافشاری کرده و از دسته های مخالفان مسلح میانه رو سوریه حمایت می کنند که بعلاوه دمشق رسمی داعش را دشمن خود می دانند. لاوروف به نوبه خود در مذاکرات دوحه ابتکار جدید مسکو را که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه آنرا شرح داده بود بصورت مفصل معرفی کرد. قصد آن ایجاد ائتلاف گسترده بین المللی در منطقه علیه داعش است.

با وجود اینکه هیچ واکنش مثبتی به پیشنهاد کرملین حاصل نشد وزارت خارجه روسیه بر آن است که "بحث ها در باره طرق حل بحران در سوریه که سه طرف بررسی آنرا در مشورت های دوحه شروع کردند باید ادامه یابد". از اعلامیه رسمی وزارت خارجه روسیه پیدا است که در جریان مذاکرات امروزی "تبادل نظر ها در باره ابتکار روسیه راجعبه ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده جهت مبارزه با شبه نظامیان داعش ادامه و توسعه خواهد یافت".

"کنستانتین دودارف" خاورشناس روس و مولف کتابی با عنوان "عربستان سعودی. قرن 21 در کشور خاستگاه اسلام" در مصاحبه با روزنامه "کامرسانت" چاپ مسکو اظهار داشت: "پیشنهاد روسیه از حمایت دیگر شرکت کنندگان دیدار دوحه برخوردار نشد زیرا در آن شرکت پرزیدنت بشار اسد در ائتلاف علیه داعش در نظر گرفته شده بود که از نقطه نظر آمریکا و متحدین منطقه ای آن جنبه قانونی خود را از دست داده است. ولی با این همه در ریاض بر آن هستند که با وجود اختلاف نظر های میان مسکو و واشنگتن تجسس راه های مبارزه مشترک علیه داعش باید ادامه یابد. این ادعا با نظریه جدید رهبری عربستان سعودی مطابقت دارد که بنا بر آن از این به بعد مناسبات مثبت با آمریکا نباید به ضرر روسیه توسعه یابد".

به گفته این محقق روس بازدید عادل الجبیر از مسکو در حکم ادامه خط جدید سیاست خارجی است که سلمان پادشاه عربستان سعودی آنرا پایه ریزی کرده است و به دنبال آن مناسبات با مسکو بازنگری شد. در قالب این خط در ماه ژوئن سال جاری محمد بن سلمان وزیر دفاع و ولیعهد عربستان از روسیه دیدن کرده و در جریان همایش اقتصادی سنت پترزبورگ با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد. بر اثر این دیدار توافقی در باره بازدید پادشاه عربستان از روسیه در آخر سال جاری حاصل شد و ملاقات امروزی وزیران خارجه دو کشور می تواند بعنوان مرحله تدارک دیدار سران روسیه و عربستان تلقی شود.

در گفت و گو های عادل الجبیر در مسکو بعلاوه موضوع همکوششی دو کشور در مبارزه با تروریسم، چشم انداز همکاری های تجاری — اقتصادی آنها مفصلا بررسی خواهد شد. ریاض برای تایید جدی بودن نیات خود اعلام کرد که آماده است برای پیاده کردن پروژه های روسیه در رشته های کشاورزی، پزشکی، حمل و نقل و اموال غیر منقول 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند. صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه اطلاع داد که هم اینک هفت پروژه تصویب شده و بقیه سه طرح به هماهنگی احتیاج دارند. "دودارف" گفت: اگر این سرمایه گذاری ها اجرایی شوند بالاترین واگذاری در اقتصاد روسیه خواهند شد.

محققان و رسانه های عربستان در رابطه با عقد توافق روسیه و عربستان در باره همکاری در بهره گیری صلح آمیز از انرژی هسته ای در ماه ژوئن در سنت پترزبورگ یکی از آینده دار ترین راستا ها در روابط دو کشور می نامند. خبرگزاری رسمی عربستان این توافق را "تاریخی" نامیده و روسیه در چارچوب آن به پیاده کردن برنامه ساخت 16 رآکتور هسته ای برای تولید نیروی برق به آن پادشاهی کمک خواهد رساند. پیشتر ریاض توافق های مشابهی با آمریکا، فرانسه، آرژانتین، ژاپن و دیگر کشور ها امضا کرد. با این حال توافق منعقده در سنت پترزبورگ کاری خواهد کرد تا روسیه به یکی از شرکای اصلی عربستان در این رشته بدل شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала