سرگئی لاوروف: گفته های آمریکا درباره حمایت هوایی از دسته های مسلح در سوریه غیر سازنده است

© REUTERS / Brendan SmialowskiГлава МИД РФ Сергей Лавров, госсекретарь США Джон Керри и министр иностранных дел Саудовской Аравии Адель аль-Джубейр на трехсторонней встречи в Дохе, Катар
Глава МИД РФ Сергей Лавров, госсекретарь США Джон Керри и министр иностранных дел Саудовской Аравии Адель аль-Джубейр на трехсторонней встречи в Дохе, Катар - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری دوحه اعلام کرد که روسیه در موضع واشنگتن مبنی بر حمایت هوایی از دسته های شبه نظامیان آماده شده بوسیله آمریکا سهیم نیست.

وزیر روسی در کنفرانس خبری مشترک با خالد العطیه همتای قطری خود اظهار داشت: "به نظرمان سخن گفتن در این خصوص که یک نوع دسته های آماده شده بوسیله آمریکایی ها و راهی شده به خاک سوریه بدون هماهنگی با دولت سوریه که در خاک آن کشور زیر حمایت هواپیما های ائتلاف و آمریکا قرار داشته باشند و این هواپیما ها حق داشته باشند به همه گونه نیرو هایی ضربه بزنند که بتوانند برای فعالیت این گروه مسلح مانع ایجاد کنند خلاف سازندگی است.

سرگئی لاوروف متذکر شد که عقاید مسکو و واشنگتن در مورد حمایت از شبه نظامیان در سوریه با هم فرق دارند.

لاوروف گفت: "ما به همتایان آمریکاییمان گفتیم که مهمترین چیز این است که تا به حال کل نمونه های آماده سازی شبه نظامیان از میان باصطلاح مخاخلفان میانه رو بوسیله مربیان آمریکایی در خاک کشور های همجوار عمدتا به این می انجامید که اکثر این شبه نظامیان در طرف تندرو ها قرار می گرفتند.

وزیر روسی افزود: "موضع ما در این خصوص صریحا مطرح شده بود. فکر نمی کنم که من در متزلزل کردن موضع آمریکا موفق شدم. ظاهرا دیدگاه های ما در این مورد متفاوت است".

وزیر خارجه روسیه مخصوصا اشاره کرد که دیدار وی با احمد معاذ الخطیب رییس سابق ائتلاف ملی نیرو های انقلاب سوریه و مخالفان آن کشور

گویای آن نیست که موضع مسکو نسبت به چگونگی رفع بحران در سوریه تغییر کرده است.

به گفته لاوروف "این دیدار به معنای بروز تغییرات در برخوردمان نبود بلکه منعکس کننده خط اصولی مان بود برای کار کردن با همه نمایندگان ملت سوریه بدون استثنا و بدون انتخاب کسانی از میان مخالفان که به آنها اولویت داده شود".

گفتنی است که پیشتر باراک اوباما رییس جمهور آمریکا برای کاربرد نیروی هوایی کشور خود جهت حمایت از باصطلاح مخالفان میانه رو در سوریه در صورتی که یگان های دولتی سوریه به آن حمله ور شوند مجوز داد. به نوشته  The Wall Street Journal بسیاری کارمندان آمریکایی می گویند که این جریان ریسک ورود آمریکا به رویارویی نظامی با بشار اسد را  بیشتر خواهد کرد.

لیکن در واشنگتن می گویند که هدف اصلی "مخالفان میانه رو" مبارزه با سازمان تروریستی داعش است نه با اسد.  در این رابطه کاخ سفید معتقد است که اسد در مورد متحدان آمریکا به تشنج فزایی نخواهد پرداخت.

در مقاله The Wall Street Journal  گفته شده که فقط 60 نفر از سوری ها برنامه آمریکایی آموزش را به اتمام رساندند. بقیه مخالفان اردوگاه های آموزشی را ترک کرده و به مبارزه با دولت اسد ادامه دادند. بسیاری از آنها به داعش پیوستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала