قضیه میسترال ها

© AFP 2023 / Jean-Sebastien Evrardکشتی های «میسترال»
کشتی های «میسترال» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تا کنون نتوانستیم با روسیه در باره « میسترال» به توافق برسیم.

حماسه ای که  در حول  دو ناو هلی کوپتر « میسترال» شکل گرفته است  سلانه سلانه اما  با اطمینان به  پایان  خود نزدیک می شود. این ناوها توسط  شرکت کشتی سازی  فرانسه برای  روسیه ساخته شده اند.

 پایان این قضیه چگونه خواهد بود؟ فرانسوآ اولاند  رئیس جمهور فرانسه  با بی تمایلی زیاد در اینباره صحبت می کند و وارد جزئیات امر نمی شود.  اوایل هفته گذشته وی در ضیافت ناهار ویژه خبرنگاران نهاد مطبوعاتی ریاست جمهوری  فهماند  که « مذاکرات با روسیه  زیاده از حد طول کشیده است  اما  نهایتا به جستجوی راه حل این مسأله خواهد انجامید». چه  راه حلی؟ ژورنالیست ها در جواب چند نقطه گذاشتند.

 اولاند در آستانه تعطیلات تابستانی، یکبار دیگر  به این موضوع دردناک برگشت.  « تا کنون نتوانستیم با روسیه در باره ناوهای هلی کوپتربر « میسترال»  به توافق برسیم». وی بدون هر گونه  تکامل سوژه «میسترال»  خیلی مختصر در این باره صحبت کرد، هر چند  خبرنگاران با اصرار سعی کردند  اطلاعات هر چه بیشتری در این باره از رئیس جمهور دریافت کنند.

 در پشت این  نوسانات  چه چیزی نهفته است ؟   از سخنان  ولادیمیر  کوژین  دستیار  رئیس جمهور روسیه در  همکاری  نظامی — فنی  مشخص  شد که  مدت  و مبلغی که پاریس  در صورت فسخ قرارداد  «میسترال» ها باید  به مسکو بپردازد  از قبل تعیین شده است؟  شایان ذکر است که هر دو ناو هلی کوپتر «  ولادی واستوک» و سواستوپل»  کاملا آماده هستند  و آزمایش اقیانوسی را  با موفقیت طی کرده اند  و فرانسه  می تواند  در هر زمانی که بخواهد آنها را به روسیه تحویل بدهد.  بنا به شواهد موجود،  فرانسوآ اولاند  بنا به گفته های  افرادی که با او آشنا هستند  همیشه به نوسانات کشش داشته است  و بدشواری تصمیماتی را اعلام می دارد  که  حاوی عواقب داخلی و خارجی است. موردی که بعدا از ا« صحبت شد بیشتر به تصادف شباهت دارد.  در  روزی که رئیس جمهور فرانسه  آخرین اعلامیه خود  را در اینباره صادر کرد و هیچگونه چیز مشخصی در باره افکار خود  در رابطه با «میسترال»  بیان نکرد،  نشریه اینترنتی  « آتلانتیکو»  نامه  سرگشاده تری  ماریانی  نماینده  حزب راست میانه« جمهوری خواه»  و همفکر او  نیکلای دیوپون — اِنیان رئیس  حزب «  بپا خیز  فرانسه»  خطاب به رئیس جمهور فرانسه را  منتشر کرد.

سیاستمداران مشهور  به اولاند هشدار دادند که در  صورت  فسح نهایی قرارداد  تحویل ناوهای هلی کوپتربر  به روسیه، او باید  به فرانسوی ها  در باره این تصمیم خود  توضیح بدهد که اکثر آنها  و اگر دقیقتر گفته شود 64 درصد آنها بر طبق همه پرسی  نهاد « IFOP»   خواهان  اجرای این معامله هستند.  نویسندگان نامه سرگشاده  نوشتند: «  شما مجبور خواهید شد  به آنها توضیح بدهید که چرا فرانسه  باید بیش از  یک میلیارد  یورو  بطور مستقیم و  یک میلیارد  بطور  غیر مستقیم را از دست بدهد وقتی  تحریم های اروپایی  ارتباطی با این قرارداد ندارند».

 ماریانی و دیوپون —انیان  بر آن اصرار می ورزند  که فرانسوآ اولاند  باید  توضیح بدهد که چرا  فسخ قرارداد با  اوضاع در اوکراین مرتبط شده است، هر چند  تحویل « میسترال»  با این موضوع هیچگونه  ارتباطی ندارد.

 در نامه فوق الذکر آمده است: «  این  کشتی ها  به هیچ وجه توازن قوا  را  نقض نمی کند و  تحویل  آنها و یا  لغو  قرارداد  هیچگونه  تأثیری  بر  موضع  دیپلماسی  روسیه  نخواهد داشت، به ویژه که  هم اکنون همه درک می کنند  مقامات کی یف  مانع از اجرای  جزء سیاسی  توافق مینسک می شوند».

سیاستمداران در  پایان  سخنان ژنرال شارل د گل را به فرانسوآ اولاند یادآوری کردند  که گفته بود «  اتحاد  فرانسه و روسیه  به معنای  آن خواهد بود  که اگر قوی و جدا از یکدیگر باشند — یعنی  احساس خطر کردن».

 آیا رئیس جمهور فرانسه به این  گفته خردمندانه  گوش خواهد داد؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала