سانسور به سبک آمریکایی

© REUTERS / Zoubeir Souissiخبرنگار در محل عمل تروریستی در تونس
خبرنگار در  محل عمل تروریستی در تونس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرنگاران را می توان از نظر فیزیکی وادار به سکوت کرد.

 در آمریکا تصمیم گرفتند که نمی توانند در جنگ خبری ببازند  و از اینرو دست  به  یک حرکت  موذیانه زدند.اگر  صدای خبرنگاران را نمی توان با سانسور خفه کرد  می توان  از نظر فیزیکی  آنها را وادار به سکوت کرد.  اکنون نظامیان آمریکایی از حق کامل  اجرای این کار برخوردار شده اند —  دستورالعمل  وزارت دفاع آمریکا در باره  مقررات  «جنگ» اجازه کشتن  کارمندان رسانه ها را  به آنها می دهد.

در پنتاگن  در توضیح این  تصمیم غیر استاندارد  گفتند که  دشمن ممکن است  تحت پوشش خبرنگار عمل کند.  البته در سندی  به ضخامت 1176 صفحه   جایی برای آن پیدا نشد  که  توضیح داده شود که چطور می توان خبرنگاران در حال کار در نقاط  درگیری را  از کسانی تشخیص داد که می توان به آنها تیراندازی کرد.  پیداست این کار به  انتخاب نظامیان خواهد بود:  اگر از شخص خوشش نیاید و یا کلمه « خبرنگار» روی کلاهخودش کج نوشته شده باشد ، پس خبرنگار، دشمن به حساب خواهد آمد.  در چنین شرایطی هیچ کس بدنبال  قاتل نخواهد گشت و به این گونه موارد رسیدگی نخواهد کرد که آیا خبرنگار واقعا برای کار اعزام شده بود و یا  برای جنگیدن.  و اگر واقعا معلوم شود که اشتباهی رخ داده است،  خوب، چه می توان کرد، از این اشتباهات رخ می دهد!

جالب آن است که اهداف نظامیان نه فقط  خبرنگاران از طرف دیگر  بلکه خودی ها را نیز در بر می گیرد.  زیرا  خبرنگار آمریکایی  که از اعمال وحشتناک  ارتش اوکراین  و پاکسازی قومی تعریف بکند  برای آمریکا بمراتب دهشتناک تر از  خبرنگار روس است.  خبرنگاران اروپایی  مانند گِرِم  فیلیپس  نیز می توانند  مورد هدف قرار بگیرند. از این به بعد  حرفه خبرنگاری که بدون آن هم خطرناک بود حال  عملا  « خودکشی»  می شود.

آنچه باعث تعجب می گردد این است که چنین  برخورد نسبت به  جان انسان در آمریکا عادی شده است. تیراندازی به کودک از  تفنگ اسباب بازی  کار ساده ای است! کشتن خبرنگار؟ بفرمائید!

در پنتاگن  نمی فهمند  اشکال در چیست؟  این دستورالعمل  عملا حاوی هیچ چیز جدیدی نیست و فقط ثبوت این واقعیت است.  زیرا در همه جا همین اتفاق می افتد.  واقعا هم  نظامیان اوکراین  طی  یکسال و نیم گذشته  با شدت تمام سعی کردند این موضوع را مورد تأیید قرار بدهند  که جان و آزادی  خبرنگار  ارزشی ندارد. کارمندان  رسانه های روسیه و یا  اپوزیسیون اوکراین را بدون دادرسی  و  رسیدگی به  علت دستگیری،  تروریست می نامند  و حتی به فکر  جستجوی قاتلان خبرنگاران  و مجازات  آنها نیستند.  شاید دستورالعمل آمریکایی  در سازمان امنیت اوکراین  به عنوان  وسیله ای  برای  اقدامات  بیشتر  تلقی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала