آخرین مصاحبه با شادروان یوگنی پریماکوف، نخست وزیر اسبق روسیه

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر آخرین مصاحبه با شادروان یوگنی پریماکوف، نخست وزیر اسبق روسیه
آخرین مصاحبه با شادروان یوگنی پریماکوف، نخست وزیر اسبق روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوگنی پریماکوف، سیاستمدار مشهور روسیه در ماه مارس سال 2015 آخرین مصاحبه خود را با خبرگزاری "اسپوتنیک" درباره اوضاع آن موقع انجام داد.

ـ تمام جهانیان در حال مبارزه با داعش هستند و در عین حال ما شاهد فتوحات گسترده داعشی ها هستیم. به نظر شما چه کسانی از این گروه حمایت می کنند؟
ـ بیشتر جلب نفرات باعث خطرناک شدن این گروه می شود. طبق برخی از ارقام 1500 نفر از اتباع جمهوری های سابق اتحاد شوروی در حال جنگ زیر پرچم این گروه تروریستی هستند.

ـ به نظر شما خطر مشخص داعش برای روسیه چیست و مسکو چگونه با آن مبارزه می کند؟
ـ نه فقط رفتن مزدوران دارای تابعیت کشور ما و دیگر کشورها بلکه بازگشت این مزدوران به کشورهایی که از آنجا بطور داوطلبانه به نزد داعش می روند، بیشترین خطر را به وجود می آورد. این امر باعث تقویت خطرات تروریستی در منطقه خواهد شد. می توان خاطرنشان ساخت که اخیرا داعش دارد اندکی ضعیف می شود چون به موازات حفظ تضاد اصلی بین سنی ها و شیعیان، مراکز جدید و شعارهای جدید مبارزه برای برقراری خلافت در اراضی تصرف شده ظاهر می شود.

ـ آیا به نظر شما به عنوان یکی از بزرگترین خاورشناسان روسیه، رویداد های فعلی در لیبی، عراق، سوریه و یمن به شکلی با هم ارتباط دارند؟
ـ البته من وضع فعلی در این کشورها را ثمره سیاست ایالت متحده می دانم. سیاست آمریکا منجر به بروز چنین وضعی شده و اکنون این سوال حاد مطرح می شود که آیا این کشورها خواهند توانست به بقای خود ادامه دهند.

ـ از کشور های عربی اطلاعاتی دریافت می شود که طبق آنها گویا یمن، سوریه، عراق و لبنان تحت کنترل ایران قرار دارند. از این لحاظ چه واکنشی از طرف کشور های عربی را می توان انتظار داشت؟
ـ می توان امیدوار بود که ایران یکی از شرکت کنندگان فعال در مبارزه با داعش شود.

ـ روسیه که از مقامات سوریه حمایت می کند، دارای کدام منافعی در رابطه با این کشور است؟ به نظر شما چشم انداز حل بحران سوریه چگونه است؟
ـ حل اوضاع داخلی سوریه به صورت یک مساله صرفا داخلی به نفع روسیه است. حل این مساله با روش های سیاسی به برقرای ثبات و آرامش در این کشور منجر خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала