مصاحبه اختصاصی با شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه

© Sputnik / Александр Натрускин /  مراجعه به بانک تصاویر مصاحبه اختصاصی با شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه
مصاحبه اختصاصی با شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ما در گسترش کیفی روابط منطقه خاور نزدیک با روسیه ذینفع هستیم.

ـ هدف از سفر شما به روسیه چیست؟
هدف اساسی سفر من به روسیه، شرکت در نشست گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام است که روزهای پنج شنبه و جمعه در مسکو برگزار می شود. ما قصد داریم در این نشست روابط روسیه و جهان اسلام از جمله موضوع تعامل روسیه و دنیای عرب را مورد بحث قرار دهیم. ما در گسترش کیفی روابط منطقه خاور نزدیک با روسیه ذینفع هستیم. 


ـ نقش روسیه در سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟
ـ در حال حاضر روسیه در سوریه و کشور های عربی دارای نقش بزرگی است. روسیه مخالف دخالت آمریکا و کشور های عضو اتحادیه اروپا در حیات سیاسی ملت های خاور نزدیک است. اگر خط مشی سیاسی مسکو را فقط از دیدگاه حفظ نظام سیاسی در یک کشور مشخص بررسی کنیم، درست نخواهد بود همچنین اگر ادعا کنیم که روسیه فقط از یک گروه قومی و مذهبی ساکن سوریه دفاع می کند، درست نخواهد بود. روسیه نه از نظام حکومتی یا رژیم در سوریه بلکه به همراه ملت سوریه از حقیقت دفاع می کند. اکنون سوریه و روسیه خواستار نیل به تفاهم و رسیده به صلح در کشور هستند. اتفاقا برگزاری نشست گروه نگرش راهبردی روسیه و جهان اسلام وجود این تمایلات را اثبات می کند. متاسفانه کسانی که خود را نیروهای اپوزیسیون در سوریه می دانند، نسبت به چنین برنامه هایی عملا بی اعتنا هستند. طرف سوری به همراه طرف روسی معتقد است برقراری اتش بس شرط حتمی برای مذاکرات بین دولت و نیرویهای اپوزیسیون و معارض است. این بخش ترکیبی مسلم روند مذاکرات است که خط مشی آن در آینده نیز حفظ خواهد شد.


ـ نظر شما درباره نفوذ خارجی در جنگ در سوریه چیست؟
ـ در حال حاضر نمی توان از جنگ داخلی در سوریه سخن گفت.تعداد بیش از حد زیادی از شبه نظامیان و جنگجویان خارجی به خاک کشور رخنه کرده است که از 52 کشور به اینجا آمده اند. تعداد بسیاز زیادی از تروریست ها از آمریکا ، کشور های عضو اتحادیه اروپا و همچنین از برخی از کشور های عربی وارد سوریه شده اند. به این دلیل در حال حاضر ملت و ارتش سوریه با تعداد زیادی از گروه های تروریستی خارجی مبارزه می کند. وقتی می گویند ملت سوریه با رژیم بشار اسد مبارزه می کند، دروغ می گویند.
خود ملت سوریه این رهبر را انتخاب کرده است. مشکل اصلی دسته جات جنگجویان خارجی است. همانا آنها این جنگ را آغاز کرده و ادامه می دهند. در عراق نیز رویدادها طبق این سناریو به پیش می روند.


ـ همانطوری که می دانید چندی پیش انتخابات پارلمان در ترکیه برگزار شد و در آن حزب حاکم "عدالت و توسعه" بسیاری از کرسی های خود در پارلمان را از دست داد. در نظر است دولت ائتلاف تشکیل شود. آیا به نظر شما نتایج این انتخابات به برقراری گفتگو بین آنکارا و دمشق کمک خواهد کرد؟
ـ دولت ترکیه تا به حال تمام کارها را بر ضد ملت سوریه انجام داده است. ضمنا ملت ترکیه کمترین تصوری دربراه وضع واقعی در سوریه و عراق نیست. با توجه به نتیجه انتخابات اخیر می توان با اطمینان گفت که اکثریت مردم ترکیه از حزب حاکم "عدالت و توسعه" حمایت نمی کنند چون بر همگان واضح است که این حزب خواستار دخالت در امور همسایگان خود است. صحبت فقط بر سر سوریه نیست. ملت ترکیه در انتخابات پارلمانی اخیر بی اعتمادی خود به حزب حاکم عدالت و توسعه را ابراز کرده است این جواب عالی ملت ترکیه برای دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه است. به نظر من آنها پس از هر انتخابات کرسی عهای هر چه بیشتری را در پارلمان ترکیه از دست خواهند داد. در هرحال نمی توان انتظار داشت که همکاری بین آنکارا و دمشق فورا و در عرض یک ساعت برقرار شود. ما در انتظار تشکیل دولت و پارلمان نوین ترکیه هستیم.


ـ چگونه می توان با گروه "دولت اسلامی" مبارزه کرد؟
ـ گروه "دولت اسلامی" (موسوم به داعش) در موارد زیادی برای توجیه موجودیت خود به تاریخ استناد می کند. باید در درجه اول بطور روشن تاکید کرد که گروه "دولت اسلامی" بطور تمام و کمال یک مفهوم ساختگی است که دارای کوچکترین ارتباطی با دوران حضرت محمد، پیامبر اسلام نیست. عبارت "دولت اسلامی" در دوره دیگر شخصیت های دینی مقدس برای مسلمانان نیز وجود نداشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала