ابولای زیتونی

© Fotolia / Lorenzo Patoiaدرخت زیتون
درخت زیتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویروس کمتر از یک سال باغ زیتون را کاملا نابود می کند.

باغ های زیتون  اسپانیا  در پی  باغ های زیتون در ایتالیا در انتظار حمله  ویروسی هستند که گیاه شناسان آن را « ابولای زیتونی» نامیدند.

پس از آنکه  در سال 2013 میلادی  باکتری آمریکایی « Xylella fastidiosa »  سر از خاک قاره اروپا درآورد، موفق شد  درآمد ایتالیا از  تولید و  پرورش درخت های زیتون را  تا حد قابل توجهی کاهش بدهد.  به نوشته روزنامه « The Independent»  متخصصان کشاورزی این ویروس را  با  ویروس « ابولا»  مقایسه می کنند.

بلانکا لاندا پژوهشگر  انستیتوی کشاورزی جبرانی گفت: « شیوع بیماری در ایتالیا  مهلک بود.  مقیاس تأثیر مهلک این ویروس  فوق العاده  است. ویروس بیرحم است. کشاورزان ایتالیا تعریف کردند که مثل بچه های خود از درختان  زیتون  مراقبت کردند، اما  حالا همه چیز از دست رفته است.  ویروس می تواند طی کمتر از یک سال یک مزرعه را کاملا نابود کند».

میکروب پس از حمله به درخت، آن را خشک می کند.  از آنجا که در جهان داروی درمان این بیماری وجود ندارد،  درختان باغ های چند  قرنی  بالاجبار  بریده می شوند تا بشکلی مانع از شیوع بیشتر این ویروس شوند.

شایان ذکر است که ویروس خطرناک « Xylella fastidiosa »   در آمریکا  ظاهر شد و  قبلا هرگز در اروپا  به ثبت نرسیده بود.  در سال گذشته، در  باغ های زیتون ایتالیا،  حدود یک میلیون درخت مبتلا شدند.  به گفته  متخصصان بیولوژی  آمریکا از  دانشگاه کالیفرنیا که ایتالیایی ها از آنها تقاضای کمک کردند  دمای بالای  هوا و خشکسالی  ابتلای آتی درختان را موجب می شود.

قبلا،  انجمن  امنیت محصولات غذایی  اروپا هشدار داد  که باکتری « Xylella fastidiosa »  که  درختان زیتون  ایتالیا را نابود می کند می تواند به  دیگر کشورهای اروپایی نیز شیوع پیدا کند که در آنجا روغن زیتون تولید می شود.  به گفته مزرعه داران ایتالیا،  دولت بودجه ای برای  رفع این مسأله تخصیص نمی دهد.  در عین حال، به گفته   جووانی مِلکارنه رئیس  کنسرسیوم تولید  روغن زیتون ، تمام حوضه دریای مدیترانه با این خطر مواجه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала