گزارش و تحلیل

آفریقا- آزادی بدون آزادی

© AP Photoسازمان بین الدول اتحاد آفریقا
سازمان  بین الدول  اتحاد آفریقا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز 25 ماه مه سال 1963 میلادی، روز آزادی آفریقااعلام شد.

در روز 25 ماه مه  سال 1963 میلادی در آدیس — آبابا  در  اولین کنفرانس  کشورهای آفریقا،  سازمان  بین الدول  اتحاد آفریقا  تأسیس شد.  30 کشور آفریقایی اساسنامه آن را امضا کرد.  در سازمان ملل متحد  تصمیم گرفتند آن روز را روز  آزادی آفریقا  بنامند.

از ابتدا هدف سازمان جدید را رشد و تحکیم  اتحاد کشورهای قاره آفریقا  و  همکاری بین المللی و  البته دفاع از  تمامیت ارضی کشورها  تشکیل می داد.

با درک این  مهم که فقط  با  تلاش های مشترک می توان به این اهداف رسید، اعضای  سازمان  بین الدول اتحاد آفریقا قصد داشتند  اقدامات خود  در تمام جهات را هماهنگ سازند —  سیاست خارجی، اقتصاد و علم و فن  و دفاع وامنیت ، فرهنگ  و  مراقبت از سلامتی ساکنان کشورها.  دستیابی به بعضی از این اهداف ممکن شد.  اما همه این کارها فقط با کمک  گسترده اتحاد شوروی  ممکن گشت.

آناتولی ساواتییف،  کارمند ارشد علمی  انستیتوی آفریقای آکادمی علوم روسیه در این خصوص گفت: مشکلات قاره آفریقا پس از فروپاشی اتحاد شوروی دو چندان شد.  درگیری ها بروز کردند و فشار غرب  به آفریقا بیشتر شد که  توجه به آفریقا به عنوان  متحد را از دست داده بود.  هم اکنون  غرب وآمریکا به  عنوان منبع مواد خام به آفریقا می نگرند.  بهر حال، در این شرایط، آفریقایی ها باید  با هم متحد شوند. اما ما شاهد چنین چیزی نیستیم.  اتحاد آفریقا  نتوانست یک  اتحاد واقعی و جدی  شود  و بتواند به رقابت با غرب برخیزد و به همبستگی  کشورهای آفریقایی کمک کند  تا بتوانند از منافع خود دفاع کنند.  فعلا وحدت بین این کشورها وجود ندارد.

 کشورهای آفریقایی  نمی توانند  صاحبان تمام عیار آن  ثروتی شوند  که در قاره آفریقا وجود دارد.  ذخیره  غنی مواد معدنی،  ذخایر زیاد آبی و  ارضی، رشد سریع جمعیت،  همه اینها فقط مشکلات زیادی برای کشورهای آفریقایی ببار می آورند.  کمک کشورهای غربی اصلا ثروتمند کردن و شکوفا کردن قاره آفریقا را در نظر ندارد.  اقوام ساکن در قاره آفریقا مجبورند  نه تنها با سلطه  کشورهای غربی  کنار بیایند بلکه  عواقب  مبارزه  در بین نخبگان ملی را  از سر بگذرانند.

—   غرب از منافع خاص خود پیروی می کند.  نباید فکر کرد که غرب دست به نوعی عقب نشینی خواهد زد.  غرب  به نیازهای آفریقایی توجه نخواهد کرد. اتحاد شوروی تنها کشوری بود که در زمان خود این موضوع را در نظر  گرفت. غرب از تمام نقاط ضعف  کشور های آفریقایی و از تفرقه بین آنها،  ضعف دیپلماتیکی  سوء استفاده می کند. متأسفانه بخش اعظم  نخبگان آفریقایی نیز فاقد  روحیات وطنپرستانه اند.  البته هستند کسانی که برای  رفاه ملت خود تلاش می ورزند، اما آنها  تعیین کننده « وضع هوا» در قاره آفریقا نیستند.

زمان ثابت کرده است که نمی توان فقط با روش های نظامی ، حتی اگر پول هنگفتی صرف آن شود،  مسائل را حل و فصل کرد.  اما هیچ کس در غرب نمی خواهد به  بررسی  خصوصیات  هر یک از اقوام ساکن این قاره ثروتمند دست بزند.  در نتیجه، امروزه دست و پای آفریقا  توسط سیاستمداران  جاه طلب غرب بسته شده است که  رفاه ملت آفریقا  اهمیتی برای آنها ندارد و تاجران غربی، به  آفریقا فقط به عنوان  منبع  سودهای  کلان برای خود می نگرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала