گزارش و تحلیل

کمک روسیه به آمریکا

© Photo / MFA Russia. هدیه دو سبد پر از گوجه فرنگی و سیب زمینی های سوچی
.  هدیه دو سبد  پر از گوجه فرنگی و سیب زمینی های سوچی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن برای قبول ایده جهان چند قطبی آماده است.

جون کری  وزیر امور خارجه آمریکا  برای اولین بار از  آغاز  درگیری اوکراین  به روسیه سفر کرد. وزیر امور خارجه آمریکا  12 ماه مه در  سوچی،  با ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه و سرگی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کرد.

در سوچی از  جون کری مانند یک دوست  خوب استقبال کردند. همه چیز از خودروی  سرگی لاوروف شروع شد — « پیروزی» شوروی  که در دهه 1950  در شوروی  تولید می شد.  سیاستمدار  آمریکا آن را خودروی  « شیک» نامید.

سپس سیاستمداران  به پای مجسمه یادبود  به افتخار کشته شدگان در جنگ کبیر میهنی گل نثار کردند.  آمریکا  دعوت روسیه  برای شرکت در رژه پیروزی در میدان سرخ را رد کرد، اما  جون کری نسبت به خاطره سربازان کشته  شده شوروی  ادای احترام نمود. 

آنیسا نائوئی  مجری « RT » تبادل هدایا را بهترین بخش  دیدار نامید.  دو سبد  پر از گوجه فرنگی و سیب زمینی های سوچی  در جواب به  هدیه جون کری   در کنفرانس  ویژه بحران سوریه  در پاریس  در سال گذشته  به وی هدیه شد — سیب زمینی های مشهور « آیداهو».

بعلاوه  بطری با برچسب « پابدا» (پیروزی)  به  دیپلمات آمریکا هدیه شد  که به افتخار  70 — مین  پیروزی بر  نازیسم در اروپا تهیه شده بود.

وقتی  ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه  به آنها پیوست،  همه لبخند دوستانه  زدند و با هم گفتگو کردند.  مفسر  بین المللی  مجله اینترنتی « سالن» که قبلا خبرنگار  « اینترنشنل هرالد تریبون»  بود  اطمینان دارد که واشنگتن هر چند به  اکراه ، اما بهرحال  برای  قبول ایده  جهان چند قطبی  آماده است.

کارشناس « RT»  گفت: « این  نکته جالبی است که آمریکایی ها و از جمله  وزیر امور خارجه، کری  بالاخره  اعتراف کردند  که آنها به کمک روسیه  در حل و فصل درگیری سوریه و اوکراین و مسأله ایران احتیاج دارند.  قبلا،  به نظر من، کری  برای سازش آماده نبود. اما اکنون او باید  در وهله اول با روسیه  و دوما با اتحادیه اروپا  سرو کار داشته باشد  که سعی می  کند به حل و فصل وضعیت شکل گرفته بپردازد.  بعلاوه، آنگلا مرکل  صدراعظم آلمان فدرال 10 ماه مه  سفری به مسکو داشت. برای بسیاری از آمریکایی ها عدم شرکت آمریکا در  مراسم  « روز پیروزی» مسکو خجالت آور است.  به عقیده من، واشنگتن  هر چند به اکراه اما  برای پذیرش  ایده جهان چند قطبی آماده است.  مرکل و پوتین  اعلام می دارند  که بحران اوکراین  باید فقط از راه مذاکرات حل و فصل شود و غرب باید  دست به سازش بزند.  همانا به این دلیل  کری به سوچی آمد».

پاتریک اسمیت یادآور شد  که در ماه ژوئن  رهبران اروپا  قصد دارند  مسأله لغو و یا تمدید  تحریم های  ضد روسی را بررسی کنند. » به عقیده من، شش کشور،   با آلمان هفت کشور  معتقدند  که زمان لغو تحریم  ها فرا رسیده است.  بسیاری از  شخصیت های رسمی روسیه  در این اواخر  می گویند که  در انتظار آن هستند.  به احتمال قرین به یقین، اقتصاد روسیه  اوج مسایل را پشت سر گذاشته است و آمریکایی ها  نهایتا به این درک رسیدند که اگر آنها  نمی خواهند  روابط « ترانس آتلانتیکی» را به خطر بیاندازند  باید به نظرات  اروپایی ها  توجه نشان بدهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала