واتیکان دولت فلسطین را برسمیت شناخت

© AP Photo / Andrew MedichiniПапа Римский Франциск
Папа Римский Франциск - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واتیکان دولت فلسطین را برسمیت شناخت که برای جهان یک ژست نمادین و برای اسراییل علامت نگران کننده ای است.

در عین حال در آن سوی اقیانوس اطلس در کانادا سیاستمداران به فعالین هواخواه فلسطین اعلایم فرستاده و موضع طرفداری مساوی صفر از انظار ضد اسراییلی را اشغال کردند.

آماج اصلی فعالیت آنها کمپین بی دی اس — مخفف انگلیسی جنبشی با عنوان انزوا ، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسراییل شده است. این جنبش در 2005 با حمایت 170 سازمان غیر دولتی فلسطین تشکیل شده و از نهضت های بسیار با نفوذ طرفدار فلسطین در جهان شده است.

بی دی اس در کار خود به روال های خیلی عادی متکی است: تبلیغ در رسانه ها، ایراد پیام ها در برابر عموم، ترتیب دادن تظاهرات و تجمع ها و عملیات لابی.

کارشناسان می گویند که اغلب بی دی اس را به نفرت از اسراییل متهم کرده و آنرا به بر انگیختن نفاق میان ملت متهم کرده و ادعا می کنند که فعالین آن از همزیستی مسالمت آمیز اسراییلی ها و فلسطینی ها حمایت نمی کنند. برخی اعضای این جنبش آشکارا علیه نظریه "دو دولت برای دو ملت" عمل می کنند.

عمر سیری یکی از شرکت کنندگان بی دی اس در توضیح این نکته گفت که فعالین این جنبس در واقع فقط  از مقاومت غیر قهری در برابر اشغال و مستعمره کردن تمامی سرزمین های عرب طرفداری می کنند.

وی تاکید کرد: جنبش ما علیه نژادپرستی و استعمار است. این حقیقت مسلم است. ما خواهان پایان دادن به اشغال و مستعمره  کردن کل سرزمین های عربی اشغال شده در 1967 و تخریب دیوار آپارتاید و قبول حقوق اسلی شهروندان عربی- فلسطینی اسراییل و برابری کامل هستیم. ما طرفدار مقاومتی بدون توسل بزور هستیم. بیش از این چیزی نیست.

وی متذکر شد که برسمیت شناخته شدن دولت فلسطین از سوی واتیکان از اهمیت بسیار بالا برخوردار است.

او در ادامه گفت: سازمان ها و گروه های متفاوتی در حال حمایت از ما هستند. در کانادا — کلیسای متحده کانادا و اتحادیه کارمندان و دیگر اتحادیه های کانادا. حالا واتیکان اعلامیه رسمی کرده. این اقدام بسیار اهمیت دارد. نمایندگان جامعه مدنی در سراسر جهان باید با فلسطینی های زیر ستم و در حال زجر از طرف رژیم آپارتاید ابراز همبستگی کنند. واتیکان اعتراف کرد که از فلسطینی ها حمایت می کند و برای حل موقعیت در فلسطین دست به اقدام زده. این خبر خوبی است. جنبش ما باز هم پیش می رود و کار های بسیار زیادی در پیش است. بی دی اس هنوز هم در این مبارزه وضعیت مقدم  نیست. ولی ما باز هم می گویم که خبر های خوب داریم و جنبش ما از حرکت باز نخواهد ایستاد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала