روسیه در آرژانتین نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

© Sputnik / Alexei DruzhininВстреча президента России Владимира Путина с президентом Аргентины Кристины Фернандес де Киршнер
Встреча президента России Владимира Путина с президентом Аргентины Кристины Фернандес де Киршнер - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس توافقات انجام شده بین مقامات روسی و آرژانتینی، دو کشور بر انجام تحقیقات مشترک، ارائه سوخت هسته‌ای از روسیه به آرژانتین و ساخت نیروگاهی هسته‌ای در این کشور آمریکای جنوبی به تفاهم رسیدند.

رئیس جمهور آرژانتین که هم‌اکنون طی سفری رسمی در روسیه به سر می‌برد روز گذشته اعلام کرد که با توجه به گفت‌وگوهای انجام شده بین مقامات 2 کشور، آرژانتین و روسیه بر سر ساخت نیروگاه هسته‌ای روسی در این کشور آمریکای لاتینی به توافق رسیده‌اند.

پیش از سخنرانی «فرناندز»، «یوری یوشاکو» مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که «فرناندز» و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور اروپایی روز پنج‌شنبه توافق‌نامه ساخت این نیروگاه‌ را در «مسکو» پایتخت روسیه امضا خواهند کرد.

به گفته این مقام روسی توافق‌نامه مذکور بین کمیسیون ملی انرژی اتمی، شرکت دولتی فوق تخصصی «INVAP» آرژانتین و شرکت دولتی سوختی و هسته‌ای «روس‌ اتم» روسیه به امضا خواهد رسید.

همکاری اتمی روسیه و ایران : بوشهر-2 در نوبت است. - اسپوتنیک ایران
همکاری اتمی روسیه و ایران :" بوشهر-2" در نوبت است

در این راستا «فرناندز» از طریق انتشار سخنانی در صفحه شخصی خود در سایت توئیتر خبر داد که بر اساس این قرارداد شرکت «روس‌اتم» سوخت کافی راکتورهای آرژانتین و فلز اورانیوم برای ادامه فعالیت‌های آن‌ها را به این کشور آمریکای جنوبی اعطا خواهد کرد.

«فرناندز» در طول سخنان خود تأکید کرد که هدف اصلی از امضای این قرارداد افزایش روابط دوجانبه بین روسیه و آرژانتین در حوزه سوخت هسته‌ای برای راکتورهای پرقدرت و تحقیقاتی کشورش می‌باشد.

وی در ادامه متذکر شد: ما قصد داریم قرارداد ما بر حوزه همکاری‌های فنی تمرکز داشته باشد به ویژه بر روی فلز اورانیومی که آرژانتین در راکتورهایش و برای خدمات‌رسانی به شهروندانش مصرف کرده و فن‌آوری آن را به مصر، الجزایر و سایر کشورها نیز  صادر می‌کند.

«فرناندز» روز سه‌شنبه وارد روسیه شده و از چهارشنبه فعالیت‌های رسمی خود از جمله ملاقات با انجمن کسب و کار روسیه-آرژانتین و مذاکرات در خصوص مسائل هسته‌ای را آغاز کرده است.

این سفر رئیس جمهور آرژانتین در پاسخ به دعوت «پوتین» از وی در ماه جولای سال 2014 می‌باشد که به منظور امضای توافق‌نامه‌هایی در حوزه تجاری، نظامی، ارتباطاتی، انرژی و همکاری‌های هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز در آرژانتین حضور یافته بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала