روزهای کشتار در کی یف

© Sputnik / Aleksej Vovkپلیس در محل قتل اولیسا بوزینا در کی یف
پلیس در محل قتل اولیسا بوزینا در کی یف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کی یف دو قتل سیاسی رخ داد

در کی یف  دو  قتل  سیاسی جنجالی رخ داد. اولگ کالاشنیکوف  نماینده  سابق مجلس  قربانی  قاتلان ناشناس شد. او پس از پیروزی « میدان»  خود را طرفدار  حزب مناطق نامید.  یک روز پس از این قتل،  اولسیا  بوزینا ناشر و   خبرنگار مشهور  کشته شد.  او در این اواخر  در برنامه های  شبکه های تلویزیونی روسیه  شرکت می کرد  و  از موضع شدیدا انتقادی نسبت به  حکومت کنونی اوکراین برخوردار بود.  هر دو  قربانیان مورد تعقیب قرار گرفته و در آستانه ورود به خانه اشان  به ضرب گلوله به قتل رسیدند. پطر پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین رسیدگی به این دو پرونده را تحت کنترل شخصی خود قرار داده است.

قتل  مخالفان مشهور در کی یف به عنوان اقدام نمایشی تلقی می شود  و سوال چه کسی و به چه منظور چنین قتل هایی را سفارش داده است را مطرح می کند.  نمایندگان  مقامات حکومتی و  رسانه های  طرفدار آنها  می گویند این قتل ها با  تحریکات سرویس ویژه روسیه در ارتباط است و یا «دعوای جنایی»  در بین  طرفداران  ویکتور  یانوکویچ  رئیس جمهور سابق اوکراین  است  که شاهدان بالقوه  را  از سر راه کنار می زنند و  اثرات  کارهای خود را در آستانه  پروسه های جنایی  بر علیه  طرفداران او  پاک می کنند.

اولگ کالاشنیکوف در آستانه پخش برنامه « ارتباط مستقیم» با رئیس جمهور روسیه کشته شد و  خبر مربوط به قتل  اولسیا بوزینا در زمان پخش این برنامه دریافت شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  سریعا  نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «  ما در اوکراین با سری کامل از این قتل ها سرو کار داریم!». ویکتور  اوکولوف  کارشناس سیاسی نزدیک به پطر پروشنکو،  به روزنامه « کمرسانت» چاپ روسیه گفت  که «  با این قتل ها  سعی می کنند  مقامات اوکراین را در چشم  جهانیان و اتحادیه اروپا  از اعتبار بیاندازند  و  زمینه ای برای تبلیغات روسیه فراهم سازند  که اوکراین را به فاشیسم متهم می کند».

 اما یلنا بوندارنکو نماینده  مجلس اوکراین  از حزب مناطق  در دوره قبل، اعتقاد دارد  که  «رهبری کنونی اوکراین مسئول این قتل هاست.  رئیس جمهور ،  وزیر کشور و  دادستانی کل  در این رابطه مسئول  هستند».

 در مسکو  در این امر شکی ندارند  که این قتل ها  از پایه سیاسی برخوردارند.  ماریا زاخارووا  نماینده وزارت امور خارجه روسیه در صفحه خود در  « فیس بوک» نوشت: «  اولسیا  بوزینا   طرفدار فدرالی شدن اوکراین  و  خواهان تساوی  زبانهای روسی و اوکراینی  و مخالف « انقلاب نارنجی» بود.  او معتقد بود  که «این کارها متأسفانه فقط  آغاز پاکسازی  سیاسی  در اوکراین است ، زیرا هیولای ناسیونالیست که آزاد شده است نیاز به تغذیه دارد  تا قدرت خود را حفظ کند».  دیپلمات اطمینان دارد که « دوباره  هیچ یک از  کشورهای اتحادیه اروپا  توجهی  به  این موضوع نکرد که با چنین نظم جهنمی  شخصیت های سیاسی در اوکراین  کشته می شوند».

بهر حال،  دنیا میاتوویچ نماینده  سازمان همکاری و امنیت اروپا  در آزادی مطبوعات خواهان « رسیدگی فوری  و بازرسی کامل» قتل  اولسیا بوزینا شد.  به عقیده وی، «  این اقدام وحشتناک  یادآوری دیگری در باره  خطراتی است که  حرفه روزنامه نگاری با آن مواجه می شود».  سازمان ملل نیز خواهان بازرسی کامل این پرونده شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала