گزارش و تحلیل

برلوسکونی و سارکوزی همیشه در مرکز رسوایی

© REUTERS / Gonzalo Fuentesسارکوزی
سارکوزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حال حاضر نام برلوسکونی و سارکوزی، دو چهره پرنفوذ اروپا ، به عنوان رسواترین سیاست مداران جهان، وارد تاریخ شده است

نخست وزیر سابق ایتالیا و رئیس جمهور سابق فرانسه بارها و بارها در مرکز توجه عموم قرار گرفته اند. انتشار جلسات دادگاهی و رسوایی های مختلف در رسانه ها تبدیل به بخش جدایی ناپذیرِ زندگی سیاسی آنها شده است. با این حال وجود چنین وقایعی باعث افت و خیز آنها نیز بوده است.

نتایج انتخابات محلی چندی پیش در فرانسه نشان داد که نیکولا سارکوزی می تواند دوباره بر مسند قدرت قرار گیرد. حزب وی موسوم به "اتحاد برای جنبش مردمی" (او. ام. پ) در ۷۰ شورای شهرستان ها، پیروزی را از آن خود کرد و توانست حزب حاکم "سوسیالیست" فرانسوا اولاند و حزب راست افراطی "جبهه ملی" مارین لپن را با فاصله زیادی پشت سر بگذارد. 

         تا سال گذشته، باور چنین نتایجی غیر قابل ممکن بود. با توجه به اینکه پرونده دریافت ۱۵۰ هزار یورویی خانم لیلیان بتانکور در جریان کارزار انتخاباتی، مختومه، و اتهام گرفتن میلیون ها یورو پول نقد از معمر قذافی، رهبر سابق لیبی به اثبات نرسید، گمان می رفت که سارکوزی اعتبار خود را از دست داده باشد. در اول ژوئیه ۲۰۱۴ ، پلیس، نیکولا سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه را برای مدت یک شبانه روز جهت بازجویی بازداشت کرد. در یک اقدام بی سابقه، وی در همان اداره پلیس از شاهد به متهم تغییر نقش داد. سارکوزی به فساد، سو استفاده از موقعیت اداری و "معامله قدرت" متهم شد. این پرونده می توانست باعث پایان فعالیت سیاسی وی شود. لذا نیکولا سارکوزی به جای بازگشت به کاخ الیزه، به گذراندن حبس تهدید می شد. اما وی توانست از این وقایع، حداکثر بهره را ببرد. در واقع این اولین گام برای رسیدن به ریاست جمهوری پنجم فرانسه است. در اواخر ماه نوامبر، نیکولا سارکوزی، رهبریِ حزبِ "اتحاد برای جنبش مردمی" را بعهده گرفت. در حال حاضر او نامزد منتخب حزب راست برای انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری است. با این حال همه چیز به این سادگی ها هم نیست. پاول تیمافییف، کارمند علمی دپارتمان پژوهش های سیاسی اروپا وابسته به موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه در این زمینه می گوید:

         "البته از یک طرف این به نفع سارکوزی بود تا نام او همیشه در رسانه ها ذکر شده و همواره کاری کند تا همه او را به یاد داشته باشند. اما از طرف دیگر این، آن شهرتی نیست که ارزش دستیابی به آن را داشته باشد چرا که بعضی از روش ها و رفتارهای او رسوایی هایی را به بار آورده که باعث افزایش مخالفان او تحت عنوان "ضد سارکوزی ها" شده است".

         سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا نیز قول بازگشت به سیاست را داده است. در اواسط ماه مارس، دادگاه عالی ایتالیا، این سیاست مدار ۷۸ ساله را از اتهام مربوط به پرونده "روبی- رقاص مراکشی" تبرئه کرد. همچنین مهلت محکومیت کار اجباری در خانه سالمندان به جرم تخلفات مالیاتی او نیز به پایان رسید. با این حال به نظر می رسد که بازگشت پیروزمندانه وی به عرصه سیاست، میسر نشود. تاتیانا زونووا، پروفسور دانشگاه روابط بین الملل مسکو عقیده دارد که برلوسکونی بیش از حد در این رسوایی ها غرق شده است:


         "او از لحاظ سیاسی تلاش می کند تا فعال باشد. با سخنرانی ها و اظهار نظرهای خود سعی در جذب هر چه بیشتر افراد به سمت خود دارد. اما مسئله اینجا است که حزب او — " فورتسا ایتالیا" که توسط وی در اوایل سال های ۹۰ میلادی تاسیس شد، در حال حاضر در بحران به سر می برد. شکاف بوجود آمده در حزب و موقعیت داخلی آن بگونه ای است که فعالیت های سیاسی حزب از ثبات کافی برخوردار نیست".


         ظرف ۲۰ سال اخیر، نخست وزیر سابق ایتالیا با بیش از ۸۰ پرونده کیفری و برگزاری  بیش از ۲۵۰۰ جلسه دادگاه، رکورد دار  است. بنابراین سیلویو برلوسکونی اگر نخست وزیر نشود، نام خود را برای ثبت در کتاب رکوردهای گینس، تضمین کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала