امکان حضور ایران در جمع کشورهای همکاری شانگهای

© Sputnik / Grigoriy Sisoevسرگی لاوروف : چشم انداز خوب ایران در سازمان همکاری های شانگهای
سرگی لاوروف : چشم انداز خوب ایران در سازمان همکاری های شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری مزنتسف، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای (SCO) در مصاحبه با خبرگزاری "اسپوتنیک" اعلام کرد ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای، اعتبار این سازمان را بالا خواهد برد.

مزنتسف ضمن بیان این مطلب گفت:" ایران دارای امکانات زیادی برای تقویت روابط کشور های عضو خانواده شانگهای است و به عقیده من این امکانات هم در عرصه گردشگری و هم در امور مربوطه به همکاری گسترده فرهنگی ـ انسانی و تجاری ـ اقتصادی در سال های نزدیک به میزان بیشتری مفید واقع خواهد شد".

پیشتر سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای با دیمیتری کیسلیف، مدیرکل خبرگزاری " روسیه امروز"  اعلام کرد وزیران امور خارجه کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای می توانند بررسی مساله ورود ایران به این سازمان را توصیه کنند.

دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در عین حال تاکید کرد طبق مقررات این سازمان پذیرش کشور های تحت تحریم مجاز نیست اما با این حال درخواست عضویت ایران تحت بررسی کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار دارد.

یادآور می شود سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی منطقه ای است که برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی تشکیل شده است.  روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای فعلی این سازمان هستند. ایران، پاکستان، هند و مغولستان و افغانستان در این سازمان مقام ناظر و بلاروس و سریلانکا مقام شریک گفتگو را دارند. اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از روز 8 تا 10 ژوئیه در شهر اوفا،پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار می شود.    

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала