روسیه خواستار توقف حملات هوایی به یمن شد

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی لاوروف
سرگی لاوروف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستار توقف حملات جنگنده های خارجی به یمن به رهبری عربستان سعودی و کشتار مردم بیگناه در این کشور شد.

اوروف روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بیتریز ژانین آتالا وزیر امور خارجه ماداگاسکار در مسکو گفت: باید تمام خشونت ها در یمن متوقف شود و ائتلاف خارجی به رهبری عربستان سعودی حملات را متوقف کنند.
وی بر لزوم توقف درگیری ها از سوی گروههای مردمی یمن نیز تاکید کرد.
وزیر خارجه روسیه با بیان این که همه طرف های مناقشه باید درگیری ها را متوقف کنند، خاطرنشان کرد: روسیه از ابتکار اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس برای پایان مناقشه در یمن حمایت می کند. باید تمام تلاش ها برای برقراری سازش ملی در یمن به عمل آید.
لاوروف با اشاره به شرکت نماینده ای از روسیه در نشست دوستان یمن گفت: معتقدیم که مذاکرات در یمن باید از سرگرفته شود و منافع و خواسته های تمام گروه های مذهبی و قومی در این کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: روسیه با طرف های مناقشه یمن از جمله رییس جمهور (مستعفی) یمن در تماس است و برای حل و فصل مسالمت امیز مناقشه این کشور تلاش می کند.

Russian Foreign Minister Sergei Lavrov (right) and Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif - اسپوتنیک ایران
لاوروف: روسیه قراردادهای بسیار سودمندی با ایران امضا کرد

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه سخنان خود به ارائه پیش نویس قطعنامه ای از سوی روسیه به شورای امنیت اشاره کرد که در آن بر لزوم توقف موقت حملات هوایی به یمن تاکید شده است.
وی افزود: این قطعنامه برای ایجاد فرصت به منظور کمک رسانی به مجروحان حملات هوایی و تخلیه اتباع خارجی از یمن ارائه شده است و شرکای ما فرصت گرفته اند تا آن را بررسی کنند.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: باید ببینیم شورای امنیت چه واکنشی به پیش نویس قطعنامه روسی در مورد یمن خواهد داشت.
وی افزود: امیدواریم درخواست ما که از طرف صلیب سرخ بین المللی هم حمایت شده است در شورای امنیت تایید شود.
لاوروف همچنین به انتقال اتباع این کشور و شهروندان چند کشور همسو توسط هواپیماهای روسی از یمن اشاره کرد و از کشورهای دیگر هم خواست تا هواپیماهای خود را برای انتقال شهروندانشان به یمن ارسال کنند.
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود از شیوه مبارزه برخی کشورهای غربی در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد و گفت: در مبارزه با تروریسم نباید معیارهای دوگانه اعمال شود. تروریست ها را نباید به افراط گران و تروریست های بد و بسیار بد تقسیم کرد.
نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل روز شنبه پیش نویس قطعنامه ای را برای توقف حملات هوایی به یمن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که در جلسه ای غیرعلنی بین اعضای شورای امنیت توزیع شد.
در قطعنامه پیشنهادی روسیه بر توقف موقت حملات هوایی به یمن به منظور تخلیه مردم از مناطق آسیب دیده و ارائه کمک های انسانی تاکید شده بود.
جنگنده های سعودی و کشورهای متحد آن از بیش از یک هفته پیش به بمباران هوایی یمن می پردازند که بر اثر آن صدها نفر شهید یا مجروح شده اند.
بر اساس آخرین اطلاعات، در حملات سعودی و متحدانش و شبه نظامیان هادی که از 26 مارس (6 فروردین) شروع شد، دستکم 185 تن کشته و 1282 تن زخمی شده اند که بیشتر غیرنظامی و کودک بوده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала